MENU
Home Aktualności Biznes Finansowanie 83 elektryki trafią do KHK

83 elektryki trafią do KHK

Ponad połowa zamówionych samochodów to osobowe Renault Megane e-Tech o zasięgu powyżej 400 km. W ramach postępowania Krakowski Holding Komunalny otrzyma także Volkswageny ID.4 oraz Ople eCorsa Elegance, a w przypadku pojazdów dostawczych Arval dostarczy Ople Combo-e oraz Ople Vivaro-e. Zeroemisyjne pojazdy będą wykorzystywane przez miejskie spółki m.in. do realizacji codziennych zadań. Umowę wynajmu zawarto na okres 36 miesięcy. To nie pierwsza współpraca Arval i Krakowskiego Holdingu Komunalnego. W 2019 roku miejskie spółki podpisały umowę na wynajem 47 samochodów elektrycznych.

89 EV dla 38 jednostek

Pozyskiwanie samochodów elektrycznych dla instytucji miejskich jest elementem szerokiej polityki Gminy Miejskiej Kraków w zakresie ochrony powietrza. Decyzja ta ustanowiła także Kraków jednym z pionierów elektromobilności wśród polskich miast. Krakowski Holding Komunalny S.A. pełni funkcję lidera grupy zakupowej pojazdów elektrycznych, w skład której wchodzi 38 jednostek miejskich i spółek. W związku z tym, KHK S.A. przygotował i przeprowadził postępowanie przetargowe, w wyniku którego przekazanych gminie zostanie 89 samochodów elektrycznych, w tym 63 osobowe, 1 bus oraz 25 samochodów dostawczych.

Przyjęty przez nas model stał się inspiracją dla wielu grup zakupowych w Polsce, a sam holding regularnie dzieli się swoim doświadczeniem z innymi samorządami stawiającymi czoła niełatwym wymaganiom ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych  – powiedział Tadeusz Trzmiel, prezes Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A.

Szybkość kluczowa

Wydania pierwszych pojazdów w ramach realizacji nowego kontraktu rozpoczęły się już w marcu, dzięki dostępności samochodów oferowanych przez Arval. Zdecydowana większość z 83 zamówionych aut trafi do Krakowskiego Holdingu Komunalnego w I połowie 2023 roku.

Kluczowa była dla nas możliwość zaoferowania szybkiej dostawy samochodów. Obecna niestabilna sytuacja w produkcji pojazdów wymaga od nas sprawności i szybkich decyzji. Nie jest to proste zadanie, kiedy przygotowujemy oferty przetargowe w oparciu o Ustawę Prawo Zamówień Publicznych – powiedział m.in. Paweł Doleciński, Head of Public Segment w Arval Service Lease Polska.

Dzięki dostawie kolejnej transzy aut elektrycznych, Kraków zdecydowanie wysuwa się na prowadzenie wśród polskich miast pod względem elektryfikacji parku pojazdów wykorzystywanych przez miejskie spółki. Gdy zamówienie zostanie w całości zrealizowane, Gmina Miejska Kraków podtrzyma wysoki wskaźnik realizacji ustawowego obowiązku wynikającego z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Poważne podejście do transformacji

Kraków to pierwsze i na razie jedyne miasto w Polsce, które tak poważnie podchodzi do transformacji energetycznej. Ustawa o elektromobilności aktualnie narzuca na organy administracji państwowej i jednostki samorządowe obowiązek posiadania we flotach co najmniej 10% pojazdów zeroemisyjnych, a od 2025 roku będzie to wymóg na poziomie 30%. Tymczasem stolica Małopolski podwaja właśnie liczbę użytkowanych aut elektrycznych i korzysta już głównie z takich pojazdów – dodał Paweł Doleciński.

Kraków będzie też pierwszym miastem w Polsce, które stworzy Strefę Czystego Transportu. Ma ona zacząć obowiązywać, od 1 lipca 2024 roku, na początek ograniczając wjazd do miasta samochodom najbardziej zatruwającym środowisko. Od tego momentu do centrum Krakowa wjadą tylko samochody spełniające normy Euro 1 dla aut benzynowych i Euro 2 dla silników Diesla oraz auta elektryczne, napędzane wodorem lub gazem ziemnym. Od 1 lipca 2026 kryteria dla samochodów spalinowych zostaną podniesione i wymagane będzie spełnienie norm Euro 3 dla silników benzynowych oraz Euro 5 dla diesli.

REKLAMA