MENU
Home Aktualności Infrastruktura AFIR zdynamizuje rozwój sektora e-mobility

AFIR zdynamizuje rozwój sektora e-mobility

Wyzwanie dla interesariuszy

13 kwietnia 2024 r. to termin, od którego w Unii Europejskiej rozpocznie się stosowanie przepisów AFIR (Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure), które zastąpiło Dyrektywę 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. W 2023 r. nastąpił koniec procesu legislacyjnego zainicjowanego w lipcu 2021 r., kiedy Komisja Europejska zaproponowała projekt AFIR w ramach pakietu „Fit for 55”.

Uchwalenie AFIR to przełomowy moment dla rozbudowy infrastruktury ładowania w Unii Europejskiej. Po pierwsze, nowy akt prawny – jako rozporządzenie – nie wymaga implementacji do prawa krajowego poszczególnych państw członkowskich – będzie obowiązywał bezpośrednio. Po drugie, AFIR nakłada na każde państwo członkowskie bardzo ambitne wymagania, z których kluczowym jest obowiązek wzrostu łącznej mocy ogólnodostępnych stacji ładowania na każdy nowo zarejestrowany samochód całkowicie elektryczny (o 1,3 kW) oraz każdą nowo zarejestrowaną hybrydę typu plug-in (o 0,8 kW). Biorąc pod uwagę prognozowany, bardzo dynamiczny rozwój rynku e-mobility w Polsce oznacza to, że już za ok. 2 lata moc infrastruktury ładownia w Polsce będzie musiała wzrosnąć ponad 2-krotnie względem 2022 r. To olbrzymie wyzwania dla wszystkich interesariuszy sektora e-mobility, z administracją rządową na czele – powiedział Maciej Mazur, Dyrektor zarządzający PSPA.

Źródło: „Polish EV Outlook 2023” (II wydanie)

AFIR przewiduje również obowiązek intensywnej rozbudowy infrastruktury ładowania wzdłuż sieci TEN-T. W sieci bazowej TEN-T do 2025 r. co 60 km na każdym kierunku podróży mają być rozmieszczone przeznaczone dla samochodów osobowych i dostawczych ogólnodostępne strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW. Do 2027 r. moc takich stref będzie musiała wzrosnąć do co najmniej 600 kW. Podobne wymogi dotyczą sieci kompleksowej TEN-T (z terminami granicznymi ustalonymi na lata 2027, 2030 oraz 2035).

AFIR będzie stanowił impuls przyspieszający rozbudowę infrastruktury ładowania zarówno dla pojazdów lekkich, jak i dla elektrycznych samochodów ciężarowych (eHDV). Z perspektywy Polski jest to o tyle istotne, że z ok. 3,2 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania funkcjonujących w naszym kraju ani jedna nie została do tej pory przystosowana do obsługi zeroemisyjnych ciężarówek. Założenia rozporządzenia obejmują m.in. wymóg pokrycia do końca 2025 r. co najmniej 15% długości sieci bazowej TEN-T (na każdym kierunku podróży) strefami ładowania dla eHDV o mocy co najmniej 1,4 MW każda. Do końca 2027 i 2030 r. wymogi w tym zakresie mają zostać odpowiednio podniesione. Analogiczne obowiązki obejmą sieć kompleksową TEN-T (z odpowiednio mniejszymi wymaganiami na lata 2027 oraz 2030) – podkreślił Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Źródło: „Polish EV Outlook 2023” (II wydanie)

AFIR przewiduje ponadto, że w punktach ładowania uruchomionych po 6 miesiącach od wejścia rozporządzenia w życie operatorzy zapewnią możliwość płatności ad hoc przez co najmniej czytniki kart płatniczych, urządzenia do płatności bezdotykowych lub urządzenia korzystające z Internetu i umożliwiające bezpieczne płatności np. QR. Dodatkowo, wszystkie takie punkty będą musiały być podłączone cyfrowo i zapewniać możliwości inteligentnego ładowania (to ostanie dotyczy również punktów, których remont rozpoczął się po 6 miesiącach od wejścia AFIR w życie). Rozporządzenie zawiera ponadto obowiązek zapewnienia w sposób jasny i łatwy dostępu do informacji o cenach (ad hoc) za usługi ładowania, w tym o wszystkich składnikach ceny, na wszystkich ogólnodostępnych stacjach ładowania. Użytkownicy samochodów elektrycznych powinni znać ceny przed rozpoczęciem sesji ładowania i mieć możliwość łatwego ich porównywania. Co istotne rozporządzenie nakłada na każde państwo członkowskie obowiązek przygotowania i przedstawienia Komisji Europejskiej do 2025 r. propozycji krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju właściwej infrastruktury.

Kurs na zeroemisyjny transport drogowy  

W 2023 r. Unia Europejska dokonała doniosłej w skutkach nowelizacji Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów

użytkowych. Rozporządzenie określa docelowe poziomy emisji CO2 dla unijnego parku pojazdów (od 2020 r., 2025 r. i 2030 r.) oraz wdraża mechanizmy, który maja zachęcać do szybszej popularyzacji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Na podstawie rozporządzenia docelowe poziomy emisji CO2 dla unijnego parku pojazdów w latach 2020-2024 mają wynosić: w przypadku samochodów osobowych 95 g CO2/km, a w odniesieniu do samochodów dostawczych 147 g CO2/km.

Docelowe indywidualne poziomy emisji są ustalane corocznie dla każdego producenta. Opierają się one na docelowych poziomach emisji dla unijnego parku pojazdów i uwzględniają średnia masę nowo zarejestrowanych pojazdów producenta w danym roku, przy zastosowaniu krzywej wartości granicznych.

Propozycję kompleksowych zmian rozporządzenia 2019/631 zaprezentowano w lipcu 2021 r. w ramach pakietu Komisji Europejskiej „Fit for 55”. Rok 2022 i pierwszy kwartał 2023 r. upłynęły pod znakiem osiągnięcia zaawansowanego etapu w procesie legislacyjnym dotyczącym nowelizacji, która 28 marca 2023 r. została ostatecznie przyjęta przez Radę, a następnie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE. Nowe przepisy weszły w życie 20 dni po publikacji.

W konsekwencji nowelizacji wprowadzono znacznie ambitniejsze wymogi w zakresie ograniczenia emisji samochodów rejestrowanych w UE.  Rozporządzenie przewiduje od 2030 r. redukcję emisji CO2 o 55% w przypadku nowych samochodów osobowych i o 50% w przypadku nowych samochodów dostawczych w porównaniu z docelowym poziomem z 2021 r. Od 2035 r. redukcja emisji ma wynieść 100%. Wejście proponowanych regulacji w życie oznacza w praktyce zakaz rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, z wyjątkiem (względem pierwotnej propozycji KE) przewidzianym dla pojazdów zasilanych paliwami syntetycznymi – powiedział Albert Kania, Senior New Mobility Manager z PSPA.

Znowelizowane rozporządzenie przewiduje wprowadzenie od 2025 r. do końca 2029 r. mechanizmu zachęt regulacyjnych dotyczącego pojazdów zero- i niskoemisyjnych (ZLEV). Na mocy obowiązujących regulacji spełnienie przez danego producenta określonych poziomów odniesienia w zakresie sprzedaży ZLEV, umożliwi nagrodzenie go mniej rygorystycznymi docelowymi poziomami emisji CO2. Wartość odniesienia ustalono na poziomie 25% dla samochodów osobowych i 17% dla samochodów dostawczych. W rozporządzeniu zawarto także odniesienie do paliw niepowodujących emisji CO2 – po konsultacjach z zainteresowanymi stronami Komisja przedstawi wniosek dotyczący rejestrowania po 2035 r. pojazdów napędzanych wyłącznie takimi paliwami zgodnie z prawem UE, poza normami dla parku pojazdów i zgodnie z unijnym celem dotyczącym osiągnięcia neutralności klimatycznej. Rozporządzenie zawiera również klauzule przeglądową, która przewiduje, że w 2026 r. Komisja dokładnie oceni postępy w realizacji celów redukcji emisji o 100% do 2035 r. oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu. W przeglądzie uwzględnione zostaną zmiany technologiczne, w tym w odniesieniu do technologii hybrydowych typu plug-in, oraz znaczenie opłacalnej i sprawiedliwej społecznie transformacji w kierunku zeroemisyjności. Ponadto rozporządzenie zawiera m.in. przepisy dotyczące wspólnej, unijnej metodyki oceny pełnego cyklu życia emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych wprowadzanych na rynek UE, a także zużywanych przez nie paliw i energii, którą to metodykę Komisja ma opracować do 2025 r. W rozporządzeniu zachowano ponadto odstępstwo dla drobnych producentów (obowiązujące do końca 2035 r.).

Ekologiczne akumulatory litowo-jonowe

12 lipca 2023 r. zostało przyjęte Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylające dyrektywę 2006/66/WE). Nowe przepisy znajdą zastosowanie od 18 lutego 2024 r. Rozporządzenie jest wiążące w całości i będzie bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich UE.

Nowe przepisy obejmują cały cykl życia baterii i maja służyć promowaniu gospodarki o obiegu zamkniętym. Rozporządzenie ustanawia wymogi w zakresie zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa, etykietowania i oznaczania oraz wymogi informacyjne, których spełnienie umożliwia wprowadzenie do obrotu lub oddanie do użytku baterii na obszarze Unii Europejskiej.

Przepisy będą stosowane względem wszystkich baterii, również wszystkich zużytych baterii przenośnych, baterii przemysłowych, akumulatorów (do pojazdów elektrycznych oraz samochodów i maszyn) oraz baterii stosowanych w lekkich środkach transportu (np. elektrycznych rowerach, motorowerach i hulajnogach). Rozporządzenie wprowadza m.in. cele w zakresie zbierania zużytych baterii przenośnych. Wynoszą one 63% do końca 2027 r. i 73% do końca roku 2030. Nowe regulacje obejmują ponadto cel dotyczący zbierania zużytych baterii z lekkich środków transportu. Tu wymagany poziom ma wynieść 51% do końca 2028 r., jak również 61% do końca 2031 r. – powiedziała Maria Majewska, New Mobility Manager w PSPA.

Rozporządzenia ustanawia ponadto wymogi co do obliczania śladu węglowego baterii i udostępniania informacji w tym zakresie, w szczególności poprzez cyfrowy paszport baterii. Celem przepisów jest także zdecydowany wzrost udziału recyklingu. Instytucje unijne wdrożyły obowiązkowe, minimalne poziomy zawartości materiałów z odzysku w bateriach przemysłowych oraz akumulatorach pojazdów i maszyn. Docelowe poziomy w tym zakresie wynoszą 16% kobaltu, 85% ołowiu, 6% litu i 6% niklu. Do końca 2025 r. wydajność recyklingu ma wynosić 80% dla baterii niklowo-kadmowych i 50% dla innych zużytych baterii. Na mocy rozporządzenia wprowadzono także restrykcyjne wymogi należytej staranności, nałożone na operatorów – będą oni musieli weryfikować źródła surowców stosowanych w bateriach, które wprowadzają na rynek.

Najbliższe lata będą stanowiły ogromne wyzwanie dla całej branży, aby prawidłowo zrozumieć i zinterpretować przepisy opisane w rozporządzeniu bateryjnym, a następnie z sukcesem wdrożyć je w swoje procesy biznesowe, projektowe oraz produkcyjne. W ramach prac Komitetu Bateryjnego PSPA dogłębnie analizujemy rozporządzenie i działamy na rzecz poszerzania wiedzy całego zainteresowanego środowiska na temat przyszłych obowiązków spoczywających na wszystkich interesariuszach. To niezwykle istotna kwestia z uwagi na pozycję Polski w sektorze bateryjnym. W tym obszarze zajmujemy 1. miejsce w Europie i 5. na świecie. Wartość tej branży w naszym kraju wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat, z około 1 mld zł (0,21 mld euro) w 2017 r. do ponad 38 mld zł (8,24 mld euro) w 2022 r. W Polsce produkowane są nie tylko akumulatory trakcyjne oraz ogniwa litowo-jonowe, ale również powstają lub zostały już uruchomione zakłady wytwarzające szereg kluczowych komponentów: elektrolit, katody, folię miedzianą czy też separatory – powiedział Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.

RED III szansą na wzrost udziału OZE w polskim miksie energetycznym

18 listopada 2023 r. weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2413 (RED III) zmieniająca dyrektywę (UE) 2018/2001, rozporządzenie (UE) 2018/1999 i dyrektywę 98/70/WE w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych oraz uchylająca dyrektywę Rady (UE) 2015/652. Okres transpozycji większości przepisów przez państwa członkowskie powinien wynosić maksymalnie 18 miesięcy.

Dyrektywa wprowadza wiążący cel ogólny co do minimalnego udziału OZE w końcowym zużyciu energii w państwach członkowskich. Ma on wynosić nie mniej niż 42,5% do 2030 r. (wcześniej miał wynosić 32%).  Nowe przepisy przewidują ponadto wiążące cele w obszarze transportu. Minimalny udział OZE w końcowym zużyciu energii w sektorze transportu do 2030 r. powinien wynosić 29%. Alternatywnie dyrektywa dopuszcza zmniejszenie intensywności emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu o 14,5% do 2030 r.

Realizacja unijnych wymogów co wzrostu wykorzystania OZE w transporcie lub odpowiedniej redukcji emisji gazów cieplarnianych jest z perspektywy Polski niezwykle istotna. Mimo stopniowego wzrostu, udział odnawialnych źródeł energii w polskim miksie energetycznym jest znacznie niższy niż średnia w państwach członkowskich UE (21,8% wg danych Eurostat). W praktyce jest jednym z najniższych udziałów w regionie CEE. Wynosi 15,6% i w konsekwencji wyprzedzamy pod tym względem jedynie Węgry (14,1%). Ponadto miks energetyczny oparty na węglu sprawia, że samochody elektryczne w Polsce prowadzą do obniżenia emisji CO2 w całym cyklu życia w niższym stopniu (o 40% względem ICE na podstawie danych T&E) niż wynosi średnia unijna (-69%). Dlatego możliwie szybka implementacja założeń dyrektywy RED III powinna stanowić priorytet – podkreślił Albert Kania.

elektromobilni.pl

Tekst powstał na bazie „Polish EV Outlook 2023” (II wydanie), autorstwa Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

REKLAMA