MENU
Home Aktualności Pojazdy Osobowe Mercedes Bezpieczna Wielkanoc i majówka na drogach

Bezpieczna Wielkanoc i majówka na drogach

Główną przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym na polskich jest niedostosowanie prędkości do panujących warunków. Z badań Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że tylko w obszarach zabudowanych 80 proc. kierowców przekracza dozwoloną prędkość.

Poza obszarami zabudowanymi, np. na autostradach już co drugi kierowca przekracza prędkość. Paradoksalnie, piękna, słoneczna pogoda, długi dzień oraz dobre warunki na drodze sprzyjają szybkiej jeździe. Aby przeciwdziałać takim zagrożeniom, na wielu odcinkach dróg w Polsce wdrażany jest system odcinkowego pomiaru prędkości.

Jak działają odcinkowe pomiary prędkości?

System odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) monitoruje średnią prędkość pojazdu na określonym odcinku drogi. Na początku takiego odcinka kamera wykonuje zdjęcie pojazdu, rejestrując jego numer rejestracyjny oraz godzinę wjazdu. Po przejechaniu np. kilku kilometrów, kolejna kamera rejestruje czas wyjazdu pojazdu z kontrolowanego odcinka.

Na podstawie tych danych system komputerowy wylicza średnią prędkość, z jaką poruszał się pojazd na całym odcinku. Każda droga objęty pomiarem jest wyraźnie oznakowany znakami D-51a (początek odcinka pomiarowego) i D-51b (koniec odcinka pomiarowego) – czytamy na stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).

Dlaczego wdrażane są odcinkowe pomiary prędkości?

Głównym celem systematycznego wdrażania OPP jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenie liczby wypadków. Nadzór nad drogami, gdzie infrastruktura pozwala na rozwijanie dużych prędkości, ma zmniejszyć liczbę tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych. Zwiększenie liczby urządzeń rejestrujących prowadzi do wzrostu liczby kontroli prędkości, co w efekcie ma wpłynąć na ograniczenie wypadków spowodowanych niedostosowaniem prędkości do przepisów i poprawę policyjnych statystyk.

Oprócz zwiększenia kontroli, OPP mają wpływać na zmianę zachowania kierowców. Kierowcy, wiedząc o kontroli na dłuższym odcinku, są bardziej skłonni do utrzymywania dozwolonej prędkości na całej monitorowanej trasie. Doświadczenia CANARD – nadzorującego system fotoradarów i OPP w Polsce – pokazują, że w miejscach objętych nadzorem następuje znaczący spadek liczby zdarzeń drogowych, a większość kierowców zdejmuje nogę z gazu.

Lokalizacje nowych OPP są wybierane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją w miejscach, gdzie realne zagrożenie bezpieczeństwa związane z nadmierną prędkością uzasadnia instalację takich urządzeń – informuje CANARD.

Gdzie w Polsce funkcjonują odcinkowe pomiary prędkości?

Według stanu na koniec 2024 roku w Polsce działało ponad 70 odcinkowych pomiarów prędkości w następujących lokalizacjach:

MiejscowośćDługość odcinka (metry)Numer drogi
A4 (odcinek Kostomłoty – Kąty Wrocławskie i w drugą stronę)8000 A4
Baciuty8521678
Biała Pierwsza – Biała Rządowa450074
Białcz3089 m132
Białobrzegi14000S7
Bierzów (powiat brzeski)2648403
Blizne Łaszczyńskiego2955S8
Borowo1374211
Bychlew2133485
Dąbrowa2327S11
Drwalew748250
Dukla156519
Falęcice (powiat białobrzeski)14053S7
Gietrzwałd − Naglady (powiat olsztyński)502616
Gliwice294188
Gniewczyna Tryniecka2958835
Gorzyce (powiat wodzisławski)98678
Gwiazdowo Piecki (powiat mrągowski)561959
Jadwinin – Pawlikowice2100DW485
Jankowice1715929
Jordanów (tunel na Zakopiance)20607
Kanie – Otrębusy2300DW719
Karniewo (powiat makowski)180060
Katowice1275902
Klisino2409416
Kluki139474
Kolbuszowa − Kolbuszowa Górna (powiat kolbuszowski)25259
Krościenko Wyżne − Iskrzynia139219
Luboń7482A2
Ładna-Tarnów439394
Łęczna – Turowola389182
Łosiów (powiat brzeski)216194
Łubianka7849151
Łuszczów Pierwszy − Łuszczów Drugi (powiat lubelski, gmina Wólka)288182
Macierzysz3082S8
Mikołów130744
Moniatycze4088844
Mszczonów2400DK50
Naprawa (powiat suski)2042S7
Nowe Bogaczowice2592S3
Podgrodzie107894
Poznań Krzesiny – Poznań Komorniki7000A2
Radlin (powiat kielecki)399674
Reda – Rekowo Górne (powiat wejherowski)1648216
Regut – Człekówka276050
Rzeszów38921391
Sady Górne2447S3
Skomielna Biała2042S7
Sochaczew (powiat sochaczewski)284750
Stalowa Wola – Jamnica6500871
Sulechów (powiat zielonogórski)299532
Sulejówek (powiat miński)150592
Suszec4720935
Szlichtyngowa − Górczyna (powiat wschowski)252912
Świnoujście (powiat Świnoujście)248593
Tarnowskie Góry99311
Tarnów439394
Tomaszów Mazowiecki (powiat tomaszowski)216948
Warmiaki – Strachówka (powiat wołomiński)265050
Warszawa Konotopa-Bemowo3000S8
Warszawa Łabiszyńska-Piłsudskiego4000S8
Warszawa (Południowa Obwodnica)2800S2
Wilcza-Nieborowice (powiat gliwicki)220178
Witnica3100132
Wolin – Uznam (tunel w Świnoujściu)148093
Wyszków6809S8
Zabrze716588 
Zakręt150592
Złota327972
Zwierki − Zabłudów (powiat białostocki)383519
Źródło: Link4

Wkrótce więcej odcinkowych pomiarów prędkości!

Kierowcy powinni wzmóc czujność nie tylko podczas nadchodzących świątecznych podróży, bo system odcinkowego pomiarów prędkości będzie dalej rozbudowywany. Na początku 2025 roku Inspektorat Transportu Drogowego poinformował o 43 nowych urządzeniach OPP, które obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad.

Po zakończeniu tego etapu, CANARD będzie dysponował 114 takimi urządzeniami, monitorując łącznie ponad 670 km dróg. Koszt montażu tych 43 nowych urządzeń wyniesie blisko 85 mln zł. Firma Sprint S.A. ma maksymalnie 76 tygodni na dostawę i montaż urządzeń. Nowe systemy, UnicamVELOCITY 4, zostaną zamontowane na drogach ekspresowych i autostradach i będą rejestrować m.in. miejsce, datę i czas pomiaru, długość odcinka oraz dozwoloną prędkość, a także pas ruchu, czyli tak jak do tej pory.

Pamiętajmy, że ostrożność i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego są kluczowe dla bezpiecznego dotarcia do celu. Odcinkowe pomiary prędkości mają za zadanie wspomóc te starania, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, także w tak newralgicznym okresie jak świąteczne wyjazdy.

Jeśli zatem nie kwestie bezpieczeństwa będą przyświecały nam na drodze, to może konsekwencje jego nieprzestrzegania, będą przekonującym argumentem. Przypomnijmy, że nieprzestrzeganie kodeksu drogowego słono kosztuje:

Przekroczenie prędkościWysokość mandatuRecydywaPunkty karne
do 10 km/h50 zł1 pkt
o 11–15 km/h100 zł2 pkt
o 16–20 km/h200 zł3 pkt
o 21–25 km/h300 zł5 pkt
o 26–30 km/h400 zł7 pkt
o 31–40 km/h800 zł1600 zł9 pkt
o 41–50 km/h1000 zł2000 zł11 pkt
o 51–60 km/h1500 zł3000 zł13 pkt
o 61–70 km/h2000 zł4000 zł14 pkt
o 71 km/h i więcej2500 zł5000 zł15 pkt

Oskar Włostowski

REKLAMA