MENU
Home Aktualności Pojazdy Osobowe Tesla Brand Finance – najcenniejsze firmy świata. Jak wypadają marki motoryzacyjne?

Brand Finance – najcenniejsze firmy świata. Jak wypadają marki motoryzacyjne?

Co wpływa na wartość marki? Według brytyjskiej firmy Brand Finance, która od lat tworzy raporty i zestawienia na ten temat, to nie tylko giełdowa wycena i wartość aktywów danej firmy, ale również kwestie wizerunkowe. Tworząc rankingi, BrandFinance bierze więc pod uwagę również rozpoznawalność marki i to, jakimi opiniami się cieszy wśród klientów. Można by napisać, że to bezcenne – specjaliści próbują jednak przeliczyć to na pieniądze i po zsumowaniu wszystkiego ocenić, ile warta jest dana firma.

Kto wygrał? „W Brand Finance Global 500 2025 największe konglomeraty technologiczne na świecie tworzą osiem z dziesięciu najcenniejszych marek i od dziesięcioleci dominują w pierwszej dziesiątce” – napisano.

Najcenniejsze marki 2025

Na miejscu pierwszym uplasowało się Apple. Brand Finance wycenia markę Apple na 574,5 miliarda USD, a badania wykazały, że średnio ponad 80% konsumentów na sprawdzanych rynkach jest zaznajomionych z marką, a 45% konsumentów rozważa korzystanie z produktów lub usług marki Apple.

Po Apple uplasowały się: Microsoft, Google i Amazon, a także Walmart, Samsung, TikTok i Facebook. Pierwszą dziesiątkę zamykają NVIDIA i State Grid Corporation of China, czyli chiński państwowy dostawca energii elektrycznej. Kolejne miejsca należą m.in. do Deutsche Telekom czy Instagrama.

Marki motoryzacyjne w czołówce

Najcenniejszą marką 2025 roku w kategorii motoryzacyjnej jest Toyota. Z wynikiem 67,7 mld dolarów uplasowała się na 18. pozycji, wyprzedzając m.in. Disneya i Coca Colę. W roku 2024 wartość firmy wynosiła 52,6 mld dolarów, Toyota awansowała więc z 21. miejsca.

Fot. Toyota

Wysoko notowane marki motoryzacyjne to także Mercedes-Benz (spadek z miejsca 17. na 23, wartość: 53 mld USD) i Grupa Hyundai (29., awans z 41, 46 259 mld, warto jednak zauważyć, że w skład Grupy wchodzą także koncerny przemysłowe, budujące np. elektronikę, AGD czy statki).

Fot. Mercedes

Tesla uplasowała się na zaskakująco niskim, 36. miejscu, spadając z 18. w roku 2024. Wartość tej marki to według Brand Finance 42 992 mld dolarów. Tesla wygrała „o włos” z BMW (42,5 mld, miejsce 37, bez zmian) i z Porsche (41 145 mld, miejsce 40, spadek z 33).

Fot. Maciej Gis

Volkswagen zajął miejsce 61 (spadek z 49), Grupa Tata uplasowała się wyżej, bo na miejscu 60. (awans z 64), choć nie zajmuje się tylko produkcją aut. Honda zajęła miejsce 70 (awans z 74), a Ford – 86 (awans z 91). 127. miejsce zajęło Audi, a 200. – Ferrari. Najwyżej notowana chińska marka motoryzacyjna to BYD na miejscu 167 (awans ze 172.).

Fot. BYD

Łącznie, wśród 500 najcenniejszych marek uplasowało się 21 brandów z dziedziny motoryzacji, odpowiadając tym samym za 4,9% całości.

Skąd tak niska pozycja Tesli?

„Tesla (wartość marki spadła o 12% do 58,3 miliarda USD) spadła na 18 miejsce w rankingu. Tesla została poszkodowana przez rosnącą pozycję chińskich marek” – podają autorzy rankingu. „Podczas gdy siła marki Tesla pozostaje ogólnie wysoka, z oceną AAA-, badania Brand Finance pokazują znaczny spadek reputacji. Bliski związek Tesli z Elonem Muskiem, kontrowersyjną postacią lidera, stwarza dodatkowe ryzyko dla reputacji marki” – dodano.  Wskazano też, że mimo sytuacji, w której BYD wyprzedziło Teslę pod względem produkcji aut EV, „wartość marki Tesli jest pięć razy większa niż wartość BYD”. Podkreśla to znaczenie wizerunku i marki w biznesie. Dalsze kontrowersyjne działania Elona Muska mogą jednak Tesli w tej kwestii jedynie szkodzić.

MA

REKLAMA