Minimalizacja zagrożenia
Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych ogłosiło zestaw nowych standardów technicznych dotyczących baterii trakcyjnych stosowanych w samochodach elektrycznych i hybrydach typu plug-in (stanowią już ponad połowę sprzedaży nowych aut w kraju – przyp. red.).
Nowe regulacje nakładają na producentów obowiązek przeprowadzania bardziej wymagających testów, które mają zapewnić, że baterie nie zapalą się ani nie wybuchną w określonych warunkach czasowych. Wszystko po to, by zminimalizować zagrożenie dla kierowców, pasażerów i otoczenia wynikające z tzw. „ucieczki termicznej” – najczęstszej przyczyny pożarów akumulatorów.
Nowe normy, które zatwierdzono w marcu, ale dopiero teraz zostały publicznie udostępnione, wejdą w życie w lipcu 2026 roku. Zastąpią one obowiązującą od 2020 roku wersję, która przewidywała pięciominutowe ostrzeżenie w przypadku zagrożenia pożarem. Zaktualizowane przepisy obejmują również dodatkowe testy odporności na uderzenia podczas wypadków oraz sprawdzanie tolerancji baterii na szybkie ładowanie – pisze agencja Reuters.

Sprzedaż NEV
Sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in, łącznie określanych jako pojazdy nowej energii (NEV), okresowo przewyższa już sprzedaż aut benzynowych w Chinach. Taki trend znacznie wykracza poza cel wyznaczony przez Pekin w 2015 roku, zakładający osiągnięcie 20 proc. udziału NEV w całkowitej sprzedaży do 2025 roku. Dlatego zrewidowano ten cel, podnosząc go do ponad 50 proc. do 2035 roku, co jest efektem ponad dziesięcioletniego wsparcia polityki rządu (w zakresie promocji NEV – przyp. red.).
W czerwcu 2024 roku chińska telewizja państwowa CCTV informowała, że ryzyko pożaru w przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest niższe niż w samochodach benzynowych, mimo że w mediach społecznościowych często pojawiają się niezweryfikowane relacje o pożarach aut.
Temat bezpieczeństwa „elektryków” ponownie znalazł się w centrum uwagi po śmiertelnym wypadku z marca tego roku, w którym sedan marki Xiaomi uderzył w słup przy prędkości 97 km/h i stanął w płomieniach. W chwili wypadku w pojeździe działał system wspomagania kierowcy. Od tego czasu media państwowe wzywają producentów, by nie przesadzali z promowaniem możliwości swoich systemów jazdy autonomicznej – przypomina Reuters.
Rynek
Na koniec 2024 roku portal elektromobilni.pl informował – za agencją analityczną S&P – że w tym roku Chiny utrzymają pozycję lidera w globalnym rynku EV – pojazdy elektryczne mają osiągnąć udział na poziomie 29,7 proc. Tegoroczne tempo wzrostu wyniesie 19,7 proc.

Oczekuje się także, pierwszy w historii sprzedaż elektryków w Państwie Środka przewyższy sprzedaż pojazdów spalinowych, co stanowi istotny kamień milowy w realizacji rządowych celów – przypomina redakcja.
OW