MENU
Home Aktualności Infrastruktura Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w 2024 roku?

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w 2024 roku?

Dwa lata temu w związku ze skomplikowaną sytuacją ekonomiczną po pandemii, a także ze względu na konflikt zbrojny na Wschodzie, sinusoida cen energii na polskiej giełdzie poszybowała w górę. Na szczęście 2023 rok przyniósł pewną stabilizację, choć ceny i tak utrzymały się na poziomie około 50% wyższym niż przed wzrostami. Niesprzyjające warunki, takie jak inflacja, a co za tym idzie większe koszty utrzymania działalności i infrastruktury, sprawiają, że stawki za energię nie mogą z powrotem zmaleć. Dobra wiadomość dla posiadaczy samochodów elektrycznych jest taka – w nowym roku ceny nie wzrosły. Doszło jedynie do pewnych zmian w ofercie GreenWay, ale zmiany te miały charakter wyrównawczy.

Stacje AC

Stawki za ładowanie prądem zmiennym utrzymują się na tym samym poziomie co ubiegłej zimy. Akurat w przypadku stacji obsługujących ładowanie AC, GreenWay nie wprowadził żadnych korekt w cenniku. Niezmiennie najlepszą ofertę ma Tauron, a za „wolne” ładowanie najwięcej zapłacimy korzystając z E.ON. Przedział stawek zaczyna się od 1,21 zł/kWh, a kończy na 1,99 zł/kWh.

Stacje DC poniżej 100 kW

Stawki ładowania prądem stałym o mocy równej lub mniejszej niż 100 kW, poza GreenWay’em, pozostały na tym samym pułapie co w październiku. GreenWay tak samo jak w przypadku ładowania DC >100 kW ustalił ceny na poziomie 2,10 zł/kWh (Energia MAX), 2,40 zł/kWh (Energia PLUS) i 3,15 zł/kWh (Energia STANDARD). Najmniej zapłacimy korzystając ze stacji ładowania Tauron, a najwięcej z portfela będziemy musieli wyciągnąć w przypadku stacji NOXO.

Stacje DC powyżej 100 kW

W przypadku ładowania z użyciem najmocniejszych urządzeń zaszły wcześniej wspomniane zmiany w ofercie GreenWay. Stawki ładowania prądem stałym zostały zrównane do tego samego poziomu, niezależnie od tego, którego rodzaju ładowarek DC używamy. Po aktualizacji w pakiecie Energia MAX (wymaga wykupienia abonamentu za 99,99 zł miesięcznie) zapłacimy 2,10zł/kWh. W Energii PLUS będzie to 2,40 zł/kWh (koszt abonamentu to 34,99 zł miesięcznie), a w Energii STANDARD cena to 3,15 zł/kWh (nie wymaga wykupienia abonamentu). W tym przeglądzie uwzględniliśmy również ładowarki typu Supercharger od Tesli (moc do 250 kW). Cena została uśredniona – w godzinach szczytu, od 18.00 do 22.00, stawka wynosi 1,80 zł/kWh, a poza tymi godzinami 1,60 zł/kWh. Nie zmienia to faktu, że jest to najkorzystniejsza finansowo opcja, ale dostępna tylko i wyłącznie dla posiadaczy samochodów kalifornijskiego producenta.

Zmiany, które wraz z nowym rokiem wprowadziliśmy w cenniku usług ładowania, doprowadziły do jego uproszczenia. Wprowadziliśmy jedną uśrednioną stawkę na wszystkie stacje DC niezależnie od ich mocy. Oznacza to, że w naszej sieci jest… i drożej, i taniej. Drożej, bo na mniejszej części stacji (tych o mocy poniżej 100 kW) uśredniona stawka jest nieco wyższa od poprzednio obowiązującej. Taniej, bo na większości naszych stacji DC, czyli tzw. szybkich ładowarkach o mocy 100 kW i większej, ładowanie będzie o 10-20 groszy tańsze za kilowatogodzinę. Utrzymaliśmy także na tym samym poziomie stawkę za ładowanie na stacjach AC – komentuje Rafał Czyżewski, CEO GreenWay Polska.

Da się taniej! Skorzystaj z benefitów EV Klub Polska

Będąc członkiem klubu i klientem sieci GreenWay, można ładować samochody nawet z 10% zniżką w blisko 1000 punktach ładowania GreenWay i GO+EAuto w całej Polsce. W celu otrzymania zniżki, należy pobrać i zarejestrować się w aplikacji EV Klub Polska, a następnie w zakładce „Benefity” przejść do wybranego rabatu i wygenerować kod, który trzeba wprowadzić w Portalu Klienta na stronie partnera promocji.

(KOMENTARZ ŁW)

Koszty przejechania 100 km w trasie

Najtańszym sposobem na podróżowanie samochodem elektrycznym jest ładowanie go we własnym gospodarstwie domowym, najlepiej używając energii pochodzącej z instalacji fotowoltaicznej, Wtedy za przemieszczanie się pojazdem zeroemisyjnym zapłacimy przysłowiowe grosze. Jednak jeśli musimy korzystać z publicznych stacji ładowania o większej mocy to najkorzystniej prezentują się Superchargery Tesli. Zakładając, że podróżujemy Teslą Model 3, o deklarowanym przez producenta zużyciu energii na poziomie 14,4 kWh/100 km, za przejechanie rzeczonych 100 km zapłacimy niecałe 25 zł. Ze stacji, na których wszyscy mogą ładować swoje samochody, wciąż najkorzystniej wypada Ekoen. Przyjmując wyżej wymienione zużycie, korzystając z ich hub-ów za pokonanie 100-kilometrowego odcinka zapłacimy 29 zł. Najgorzej ponownie wypada IONITY, ponieważ nawet posiadając kartę producenta samochodu, za przejechanie 100 km ładując się na ich stacjach, zapłacimy ponad 50 zł.

Autor: Maksym Berger

REKLAMA