MENU
Home Aktualności Pojazdy Osobowe Toyota Japoński producent prezentuje nową generację ogniw paliwowych

Japoński producent prezentuje nową generację ogniw paliwowych

Większy potencjał

Toyota Motor Corporation ogłosiła opracowanie systemu trzeciej generacji ogniw paliwowych (3rd Gen FC System), który stanowi kolejny krok w kierunku budowy „społeczeństwa wodorowego”. Nowa technologia została zaprojektowana z myślą o sektorze komercyjnym i charakteryzuje się trwałością porównywalną z konwencjonalnymi silnikami Diesla. Dzięki znacznym ulepszeniom w zakresie wydajności, efektywności paliwowej oraz redukcji kosztów produkcji, kolejna generacja ogniw paliwowych ma jeszcze większy potencjał do zastosowania w różnych branżach. Wdrożenia systemu planowane jest na rynek Japonii, w Europie, w Ameryce Północnej i Chinach po 2026 roku – chwali się koncern w komunikacie prasowym.

Odsłona w Tokio

Premiera nowego systemu odbędzie się 19 lutego 2025 roku podczas targów H2 & FC EXPO w Tokio. Toyota traktuje wodór jako kluczowy element w osiąganiu neutralności węglowej i aktywnie współpracuje z partnerami z różnych sektorów, promując inicjatywy związane z jego produkcją, transportem, magazynowaniem i użytkowaniem.

Aby przyspieszyć wdrażanie technologii ogniw paliwowych, konieczny jest ich stały rozwój, a trzecia generacja systemu – według zapowiedzi koncernu – stanowi przełom w tym zakresie.

MIRAI

Przypomnijmy, że Toyota wprowadziła na rynek swój pierwszy pojazd elektryczny na ogniwa paliwowe – MIRAI – w 2014 roku. Od tego czasu sprzedano około 28 000 egzemplarzy w ponad 30 krajach. Od 2019 roku firma dostarcza również swoje systemy FC (Fuel Cell) do innych zastosowań, w tym do autobusów, kolei oraz stacjonarnych generatorów energii. Do tej pory dostarczono ponad 2 700 jednostek do ponad 100 klientów na całym świecie. W Japonii Toyota współpracuje z licznymi partnerami, zwłaszcza w Tokio i prefekturze Fukushima, nad implementacją tej technologii w sektorze komercyjnym.

Dwa lata temu, na łamach elektromobilni.pl, informowaliśmy także o nawiązaniu współpracy Toyoty z francuskim producentem samochodów ciężarowych Hyliko, który opracuje dwa modele dużych ciężarówek z bezemisyjnym napędem wodorowym. Japoński koncern wyposażył je w moduły ogniw paliwowych drugiej generacji – z resztą – produkowane w Europie.

3rd Gen

Nowy system został opracowany na podstawie opinii klientów oraz doświadczeń zdobytych podczas testów i demonstracji. Wśród kluczowych cech 3rd Gen FC System znajdują się, m.in.: dwukrotnie większa trwałość w porównaniu z poprzednią generacją, osiągająca poziom podobny do silników wysokoprężnych, a także poprawiona efektywność paliwowa o 20 proc., co przekłada się na większy zasięg pojazdów. Dzięki innowacjom w konstrukcji ogniw oraz procesach produkcyjnych udało się również znacząco obniżyć koszty produkcji – informuje Toyota.

Łatwa integracja

Nowy system jest przeznaczony do szerokiego zakresu zastosowań – od pojazdów pasażerskich, przez ciężarówki, aż po generatory stacjonarne, koleje i statki. Kompaktowa konstrukcja ułatwia integrację z różnymi pojazdami komercyjnymi. W przypadku samochodów osobowych zwiększona efektywność paliwowa zapewnia większy zasięg, natomiast dla pojazdów ciężarowych nowy system oferuje wysoką moc oraz trwałość na poziomie silników Diesla.

Inne ciekawostki Toyoty

Koncern kontynuuje działania – jak sam to nazywa – na rzecz „społeczeństwa wodorowego”, współpracując z rządami lokalnymi, firmami oraz organizacjami branżowymi. Na targach H2 & FC EXPO w Tokio, które odbędą się w dniach 19–21 lutego 2025 roku, Toyota zaprezentuje nie tylko nowy system FC, ale także inne innowacyjne rozwiązania, takie jak elektrolizery wody i przenośne wkłady wodorowe. Podczas wydarzenia odbędzie się również prezentacja pt. „Wysiłki Toyoty na rzecz realizacji społeczeństwa wodorowego”, którą poprowadzi Mitsumasa Yamagata, prezes Hydrogen Factory.

OW

REKLAMA