MENU
Home Aktualności Rynek Polska Kolejna chińska marka aut elektrycznych w Polsce

Kolejna chińska marka aut elektrycznych w Polsce

Producent z globalnymi ambicjami

Państwowy koncern GAC, założony w 1997, już teraz osiąga imponujące wyniki – w 2024 roku sprzedał ponad 2 miliony samochodów, z czego 120 tysięcy trafiło na eksport, co oznacza wzrost aż o 68 proc. względem poprzedniego roku. Koncern planuje podwoić swoją produkcję i w ciągu najbliższych 10 lat osiągnąć sprzedaż na poziomie 5 milionów aut rocznie. Kluczem do realizacji tego celu ma być wejście na nowe rynki, w tym europejski, gdzie Polska, Niemcy i Portugalia będą pierwszymi krajami „testującymi” zainteresowanie konsumentów produktami marki – donoszą polskie portale motoryzacyjne.

Aion V i Aion UT

GAC planuje zadebiutować nad Wisłą pod swoją własną marką i zaprezentować dwa elektryczne modele – Aion V oraz Aion UT. Aion V to średniej wielkości SUV o długości 461 cm, który oferuje szeroki wybór akumulatorów trakcyjnych o pojemnościach od 62 do 90 kWh. Moc silnika wynosi od 204 do 224 KM, a deklarowany zasięg, zależnie od wersji, może sięgać nawet 750 km (choć wartości te oparte są na mniej rygorystycznym chińskim cyklu CLTC).

Fot. GAC

Drugi model, Aion UT, to kompaktowy „elektryk” zaprojektowany przez chińskich inżynierów w Mediolanie. Dzięki długości 427 cm i rozstawowi osi wynoszącemu 275 cm, rywalizuje z takimi autami jak Volkswagen ID.3. Wyposażony w baterię o pojemności 60 kWh, oferuje zasięg do 430 km, a jego cena ma wynosić poniżej 30 000 euro (około 126 500 zł).

Polska jako poligon doświadczalny

Wejście GAC na polski rynek nie jest przypadkowe. Nasz kraj, z relatywnie niewielkim rynkiem BEV, może stać się dla chińskiego giganta miejscem do przetestowania produktów przed ekspansją na bardziej wymagające rynki, choćby takie jak Niemcy. Oczywiście pierwsze modele GAC-a będą jednak musiały zmierzyć się z poważnymi wyzwaniami, w tym cłami nałożonymi przez Unię Europejską na samochody elektryczne „Made in China” oraz silną konkurencją ze strony marek takich jak np. Volkswagen, Ford czy Skoda, ale także z innymi chińskimi „elektrykami”

Czy GAC ma szansę na sukces?

Obecność GAC w Polsce wpisuje się w szerszy trend rosnącej dominacji chińskich producentów samochodów elektrycznych w Europie. Już teraz na naszym rynku działa kilkanaście marek, takich jak MG, NIO, Maxus czy BYD, a każda z nich stara się znaleźć swoje miejsce wśród europejskich konsumentów. Dlatego też rynkowy sukces GAC nie jest przesądzony. Kluczowe będą nie tylko konkurencyjne ceny, ale także jakość wykonania, dostępność infrastruktury serwisowej i odpowiednia strategia marketingowa.

Chińskie marki i ich elektryczne modele oferowane w Polsce:

ModelRodzaj nadwozia
BAIC Beijing 3Crossover
BAIC Beijing 5SUV
BAIC Beijing 7SUV
BYD DolphinHatchback
BYD SealSedan
BYD Seal USUV
Forthing U-TourMinivan
Forthing T5 EvoSUV
Hongqi E-HS9SUV
Mazus Euniq 5Minivan
Maxus Euniq 6SUV
Maxus Mifa 9Minivan
MG ZSCrossover
MG HSSUV
MG4Hatchback
NIO ET5Sedan
NIO ET7Sedan
NIO EL7SUV
Omoda 5SUV
Jaecoo 7SUV
Seres 3SUV
Skywell ET5SUV
Voyah FreeSUV
Źródło: Bankier.pl na podstawie danych producentów i dealerów (stan na 16.10.2024)

OW

REKLAMA