MENU
Home Testy Koreańskie Porsche, czyli Hyundai IONIQ 6

Koreańskie Porsche, czyli Hyundai IONIQ 6

Układ jezdny

Mimo zadziornego designu zahaczającego detalami o Porsche 911 i pokaźnej mocy IONIQ nie aspiruje do miana auta sportowego. Zawieszenie zestrojone jest bardziej w kierunku komfortu co czuć, zwłaszcza podczas dynamiczniejszego pokonywania zakrętów, na których nadwozie potrafi złapać solidne przechyły. Nie oznacza to jednak, że IONIQ jest wolnym autem. 325 KM i 605 Nm potrafią wcisnąć w fotel i dać niezłą frajdę z jazdy, a zestrojenie miękkiego zawieszania z mocnym silnikiem to idealny przepis na bardzo wygodne daily.

ModelIONIQ 6 AWDTesla Model 3 Long RangeBMW i4 40BMW i4 M50
Moc325 KM498 KM340 KM544 KM
Moment obrotowy605 Nm493 Nm430 Nm795 Nm
Przyśpieszenie 0-100 km/h5.1 s4.4 s5,6 s3.9 s
Prędkość maks185 km/h233 km/h190 km/h225 km/h
NapędAWDAWDRWDAWD

Jak wygląda życie z cyfrowymi lusterkami?

Zaskakująco normalnie. Z perspektywy kierowcy cyfrowe lusterka nie stanowią rewolucji w użytkowaniu pojazdu. Potrzebna jest jedynie chwila na porzucenie nawyku sięgania wzrokiem, aż za boczną szybę, chcąc sprawdzić otoczenie auta. Koszt pakietu Tech podmieniającego klasyczne lusterka na dwie wysunięte kamery to 8 tys. zł. Czy jest to opcja warta dołożenia – tak, jeżeli chcecie, aby wasz IONIQ krzyczał, że nie jest zwyczajnym autem i budził reakcję “wow” na ulicy.

Zasięg i ładowanie

Elektryczny Streamliner zbudowany na dedykowanej platformie dla pojazdów elektrycznych (E-GMP) wyposażony w 800V instalację stworzony został by zapewnić jak największą wydajność zarówno pod kątem optymalizacji zużycia energii, jak i mocy ładowania.

Średnia moc ładowania przyjmowana przez auto w przedziale 10-80% na poziomie 191,6 kW i maksymalna wartość w peaku wynosząca 239 kW to solidne argumenty, aby dawać właścicielowi powody do dumy i możliwość spoglądania na użytkowników innych pojazdów z wyższością.

Jedna z najlepiej wyglądających krzywych ładowania na rynku sprawia, że w zaledwie 15 minut jesteśmy w stanie uzupełnić energię na ponad 300 km dodatkowej jazdy.

Zużycie energii

Opływowe kształty i ultraniski współczynnik oporu powietrza (Cx – 0,21) przekładają się na wybitne wyniki zużycia energii. Podczas testów w temperaturze 27-29 stopni C, podróżując w ludzkich warunkach tzn. z włączoną klimatyzacją oraz wentylowanymi siedzeniami auto zużywało:

Prędkość (km/h)Zużycie energii (kWh/100 km)
100-12016.7
13018.3
14022.6
15024.1

Są to wyniki umożliwiające przejechanie blisko 300 km podróżując komfortowo z autostradowymi prędkościami bez konieczności rozglądania się za stacją ładowania.

ModelIONIQ 6 AWDTesla Model 3 Long RangeBMW i4 40BMW i4 M50
Pojemność baterii (netto)77.4 kWh (74 kWh)78.1 kWh (75 kWh)83.9 kWh (81,1 kWh)
Moc ładowania AC11 kW11 kW11 kW
Moc ładowania DC239 kW250 kW205 kW
Zużycie energii16.9 kWh/100 km14.8 kWh / 100 km19.1 kWh/100km22.5 kWh/100 km
Zasięg WLTP519 – 582 km602 – 626 km492 km – 589 km415 – 519 km

Bagażnik

Ten nie porywa, 401 l pojemności jest wynikiem znacznie niższym niż u konkurencji jednak jest to cena aerodynamicznego designu i ostro schodzącej tylnej linii pojazdu. Na pocieszenie IONIQ oferuje frunk, którego nie znajdziemy np. w BMW i4. W wersji z dwoma silnikami i napędem na obie osie jego pojemność jest symboliczna i wynosi 14.5l jest to jednak w zupełności wystarczające, żeby zmieścić tam kable do ładowania. W przypadku wyboru wersji z napędem tylko na tył jego pojemność wzrasta do 44l.

Ah no i nie wiem, czy wiecie, ale IONIQ 6 jest sedanem, a nie liftbackiem jak można sądzić na pierwszy rzut oka. Klapa bagażnika otwiera się bez tylnej szyby.

ModelIONIQ 6 AWDTesla Model 3 Long RangeBMW i4 40BMW i4 M50
Długość4855 mm4694 mm4783 mm
Szerokość (bez lusterek)1880 mm1849 mm1852 mm
Wysokość1495 mm1443 mm1448 mm
Rozstaw osi2950 mm2875 mm2856 mm
Pojemność bagażnika (frunk)401l (14.5l)561l (88l)470 L (-)
Liczba miejsc555
Waga2095 kg1919 kg2125 kg2290 kg

Wnętrze

We wnętrzu znajdziemy przeszczepiony niemal 1 do 1 układ znany z IONIQ-a 5. Streamlinera od starszego brata odróżnia jedynie tunel środkowy na którym umieszczono cup holdery oraz przyciski do sterowania szybami. Wnętrze w większości wykonane zostało na wysokim poziomie z dużym udziałem materiałów pochodzących z recyklingu. Wątpliwości budzić może jedynie dobór mało przyjemnego plastiku na tunelu środkowym.

W drugim rzędzie siedzeń jest natomiast, tak jakby luksusowo. Pasażerowie z tyłu mogą rozłożyć nogi niczym we flagowych limuzynach niemieckich producentów. Komfort podróży zmniejsza się jednak z każdym centymerem powyżej 185 cm wzrostu pasażera. Agresywnie opadająca linia dachu skutecznie bowiem ogranicza miejsce nad głową.

Wewnątrz auta nie znajdziemy żadnego klasycznego logotypu Hyundaia. Na kierownicy umieszczone zostały natomiast 4 tajemnicze diody, które poza informowaniem kierowcy o stanie auta w języku morsa oznaczają również literę “H”.

Hyundai IONIQ to świetne auto jednak minus na akumulatorze nie jest jedynym, który udało nam się w nim znaleźć… Drugi minus znajduje się na pedale hamulca natomiast na przyśpieszeniu umieszczony został dla równowagi plus 😉

Czy Hyundai z ceną 300+ ma rację bytu?

Podstawowa wersja IONIQa 6 z napędem wyłącznie na tył to wydatek rzędu 284 900 zł. Zwiększenie mocy do 325 KM oraz dołożenie napędu na wszystkie koła wymaga dopłaty na poziomie 20 tys. zł, dzięki czemu przebijamy magiczną barierę 300 tys polskich obecnych złotych – to dużo, i to nie tylko w rozumieniu, że dużo jak za Hyundaia. Z drugiej strony dostajemy za tę kwotę auto posiadające już w standardzie niemal pełną opcją wyposażenia, do której dołożyć możemy jedynie lakier (Metallic – 2.900 zł; Matt – 4.500 zł) oraz Pakiet Tech, składający się z cyfrowych lusterek bocznych.

ModelIONIQ 6 AWDTesla Model 3 Long RangeBMW i4 40BMW i4 M50
Cenaod 304 900 złod 240 990 złOd 292 500 złod 362 500 zł

Podsumowanie

Przedstawiciele Hyundaia porównując, podczas prezentacji IONIQ-a 6 do marek segmentu premium sprawiali wrażenie pewnego zakłopotania. Rzeczywiście, zestawianie tych dwóch podmiotów może początkowo wydawać się pewną abstrakcją. Jednak po bliższym zapoznaniu się z oferowanym przez koreańskiego producenta produktem przekonujemy się, że nie jest to jedynie pusta marketingowa narracja. Wysoki komfort, świetne osiągi, przyjemne wykończenie wnętrza, niebanalny design, nowoczesna platforma oraz ultraszybkie ładowanie sprawiają, że Hyundai potrafi zrobić wrażenia nawet na najbardziej snobistycznych użytkownikach uważających, że klasa Premium nie wychodzi poza pewne 3 Niemieckie marki.

Czy to auto będzie sprzedażowym hitem? i tak i nie. Dostępne egzemplarze powinny rozejść się jak „ciepłe bułeczki” natomiast IONIQ 6 nie będzie odpowiedzialny za budowanie volumenu sprzedaży a zainteresowane nim osoby powinny uzbroić się w dużą cierpliwość, gdyż czas oczekiwania na najnowszego IONIQ-a wynosi nawet kilkanaście miesięcy.

Autor: Piotr Ziółkowski, EV Klub Polska

REKLAMA