MENU
Home Aktualności Technologia Baterie LGES na bazie chińskich materiałów chce produkować tanie akumulatory do pojazdów elektrycznych dla Europy

LGES na bazie chińskich materiałów chce produkować tanie akumulatory do pojazdów elektrycznych dla Europy

Jak donosi Reuters potencjalne partnerstwa mają być efektem spowolnieniem światowego popytu na pojazdy z napędem BEV i podkreśla rosnącą presję ze strony konkurencji zza Wielkiego Muru. Mówiąc wprost chodzi o to, aby obniżyć ceny baterii do poziomów odpowiadających tańszym produktom „chińskich rywalów”.

Renault odbierze LFP

Na razie pewne jest, że jednym z odbiorców tanich baterii ma być francuskie Renault. Podwrocławska fabryka LG Energy Solution będzie dostarczać litowo-żelazofosforanowe (LFP) baterie typu pouch dla Ampere (Grupa Renault) – przez pięć lat, począwszy od 2025 roku. Łączna pojemność wyniesie około 39 GWh. Kontrakt obejmie dostarczenie akumulatorów do 590 tys. pojazdów.

Renault zamierza uwzględnić technologię akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w swoich planach masowej produkcji pojazdów elektrycznych, wybierając m. in. LGES ale i jego chińskiego rywala CATL, jako partnerów w budowaniu łańcucha dostaw w Europie.

Prowadzimy rozmowy z chińskimi firmami, które opracują z nami katodę LFP i będą produkować ją dla Europy. Rozważamy różne ścieżki współpracy, w tym tworzenie spółek joint venture i podpisywanie długoterminowych umów na dostawy – powiedział Reutersowi Wonjoon Suh, lider działu zaawansowanych akumulatorów samochodowych LGES, jednocześnie nie ujawnił o jakie konkretnie firmy chodzi.

Tańsze baterie, tańsze auta

LGES chciałby w ciągu trzech lat obniżyć koszty produkcji akumulatorów LFP do poziomu odpowiadającego chińskim konkurentom. Warto w tym miejscu przypomnieć, że katoda jest najdroższym elementem akumulatora do pojazdów elektrycznych i odpowiada za około jedną trzecią całkowitego kosztu ogniwa akumulatora.

Chiny dominują w światowych dostawach katod LFP, a ich największymi producentami są Hunan Yuneng New Energy Battery Material, Shenzhen Dynanonic czy Hubei Wanrun. Większość akumulatorów do pojazdów elektrycznych wykorzystuje obecnie jeden z dwóch rodzajów katod: na bazie niklu lub LFP.

Niklowe katody

Katody na bazie niklu, takie jak te stosowane w Tesli, są w stanie magazynować więcej energii, ale zużywają kosztowne materiały. Katody LFP, popularne wśród chińskich producentów pojazdów elektrycznych, takich jak BYD zazwyczaj nie magazynują tak dużo energii, ale są bezpieczniejsze i zwykle tańsze.

LGES rozważa trzy nowe lokalizacje – Maroko, Finlandię i Indonezję – do produkcji katod LFP. Firma jest obecnie na etapie wstępnych rozmów z producentami samochodów w Stanach Zjednoczonych, Europie i Azji. Jednak Europa mająca większy popyt na przystępne cenowo modele pojazdów elektrycznych ma priorytet (segment ten odpowiada za około połowę sprzedaży pojazdów elektrycznych w regionie, czyli więcej niż w USA).

Południowokoreańscy producenci baterii LGES, Samsung SDI oraz SK On mieli łącznie 50,5% udziału w rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie w pierwszych pięciu miesiącach tego roku, przy czym udział LGES wyniósł 31,2%, (według SNE Research – przyp. red.). Chińscy rywale w dziedzinie akumulatorów mieli 47,1% udziału w rynku europejskim, na czele z CATL (34,5%).

RaWa

REKLAMA