MENU
Home Aktualności Rynek Polska Mali przedsiębiorcy najczęściej korzystają z dopłat. Minister podsumował program i ujawnił plany

Mali przedsiębiorcy najczęściej korzystają z dopłat. Minister podsumował program i ujawnił plany

Pięć tygodni – od takiego czasu trwa już zbieranie wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodów elektrycznych. Budżet KPO przeznaczony na program NaszEauto to 1,6 miliarda złotych. Ile już wydano? Niemal 39 milionów złotych, co oznacza ok. 2,4% założonego budżetu.

Jak rozkładały się podania o dofinansowanie? Jak podał wiceminister klimatu i środowiska, Krzysztof Bolesta, 65% wniosków złożyły jednoosobowe działalności gospodarcze. 17% wniosków zawierało oświadczenie o niskich dochodach, a 9,5% zgłaszających dysponuje Kartą Dużej Rodziny. Co ciekawe, za sprawą programu NaszEauto zezłomowano 186 samochodów – dzięki temu każdy wnioskujący uzyskał kolejne 10 000 zł dofinansowania.

Łącznie przez 5 tygodni złożono 1322 wnioski o dofinansowanie. Wspomniana, łączna kwota (ok. 39 mln zł) oznacza, że średnia kwota dofinansowania na jeden wniosek to 29 500 zł. Zostało 15 miesięcy na wydanie pozostałych środków – jeśli utrzyma się obecna dynamika, do 30 czerwca 2026 r. (wtedy program się kończy), spożytkowana zostanie zaledwie 1/3 budżetu.

Nowy program wsparcia

Wiceminister Krzysztof Bolesta zapowiedział dwa nowe programy wsparcia. Pierwszy to „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”. Łączny budżet programu wynosi 2 mld zł.

W ramach programu NFOŚiGW przewidywane jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T (trasy tranzytowe), centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza” – podaje ministerstwo.

Budżet na realizację celu programu wynosi 2 mld zł, w ramach I naboru przewidziano do 1 mld zł. Realizacja programu przyczyni się do budowy, rozbudowy lub przebudowy ok. 550 ogólnodostępnych stacji ładowania. Nabór wniosków ruszy 31 marca 2025 r.

Drugi program to „budowa lub rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy”. Budżet wsparcia to także 2 mld zł.

Jak podaje ministerstwo, „celem programu NFOŚiGW jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby budowy ogólnodostępnych stacji ładownia dużych mocy, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych, terminalach intermodalnych, miejscach obsługi podróżnych na sieci bazowej rozszerzonej lub kompleksowej TEN-T, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2, a tym samym poprawić jakość powietrza”. Dofinansowanie zaprojektowano w formie dotacyjnej w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami będą mogli być operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD).
Nabór wniosków w trybie ciągłym odbywać się będzie w latach 2025-2029 do wyczerpania alokacji.

W trakcie konferencji poinformowano także o przygotowaniach do uruchomienia programu NFOŚiGW wsparcia zakupu/leasingu elektrycznych ciężarówek kategorii N2 lub N3. Rozpoczęcie naboru zaplanowane jest w drugim kwartale 2025 r.

Czy Polska zdąży wykorzystać środki z programu dopłat? Jak na razie zainteresowanie nie jest ogromne, a tempo składania wniosków skłania do delikatnego pesymizmu. Być może sytuacja znacznie by się poprawiła, gdyby z dopłat mogli korzystać też przedsiębiorcy (czyli firmy większe niż JDG).

NaszEauto: założenia programu

Przypomnijmy: W ramach programu „NaszEauto” można ubiegać się o dofinansowanie maksymalnie do kwoty 40 tys. zł, po spełnieniu określonych warunków dotyczących dodatkowej premii, do zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego nowych samochodów elektrycznych, których maksymalna cena zakupu nie może być wyższa niż 225 tys. zł netto. Przebieg nowego samochodu kwalifikującego się do dofinansowania nie może przekraczać 6 tys. km (i nie może być wcześniej zarejestrowany).

Do dofinansowania kwalifikują się koszty zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego poniesione w okresie 1.07.2024 r. – 30.06.2026 r.

PM

REKLAMA