MENU
Home Aktualności Pojazdy Autobusy MAN MAN rozpoczyna sprzedaż pierwszej elektrycznej ciężarówki

MAN rozpoczyna sprzedaż pierwszej elektrycznej ciężarówki

Długo wyczekiwana propozycja

Na nowego eTrucka wpłynęło już 800 zamówień. Dostawy do klientów mają ruszyć w maju, wówczas dostarczonych zostanie pierwsze 200 egzemplarzy. Pozostałe zamówienia zrealizowane zostaną w 2025 r., gdy ruszy wielkoseryjna produkcja modelu w fabryce Man-a w Monachium. Jest to ważny moment w transformacji marki, która zakłada, że do 2030 r. 50% produkcji stanowić będą bateryjne pojazdy elektryczne.

Man eTruck

Niemiecki producent rozpoczyna elektryfikacje od najcięższej gamy – modelu eTGX oraz eTGS. Oba pojazdy dostępne są w 3 wariantach silnikowych oferujących od 333 do 544 KM. Modułowa konstrukcja umożliwia wyposażenie ich w pakiety od 3 do 6 akumulatorów wykorzystujących technologię NMC (240 – 480 kWh). Dopracowany system wysokonapięciowy charakteryzujący się dużą efektywnością umożliwić ma pokonanie do 600 km na jednym ładowaniu.

Gotowy na szybkie ładowanie

Man jako pierwszy producent w Europie oferuje możliwość wyposażenia pojazdu w ładowarkę pokładową wykorzystującą technologię MCS pozwalającą na ładowanie o mocy do 750 kW. Standardowo pojazd wyposażony jest w złącze CCS gotowe przyjąć 170 bądź 375 kWh (w zależności od wersji).

Pierwsi klienci

Pierwsze oficjalne zamówienie na elektrycznego MAN-a w Polsce złożone zostało przez Grupę Tobi. Jak podkreśla prezes Bielskiej spółki Tomasz Wieczorek firma od zawsze starała się wdrażać nowe technologie jako jedna z pierwszych. Organizacja chce być postrzegana jako rozwojowa i chętna do nauki (czasem nawet na własnych błędach). Początkowo pojazd wykorzystywany będzie na trasach lokalnych w okolicach Ostrawy i Śląska. Przewoźnik zadeklarował, że to pierwszy z 4 planowanych eTrucków, które zamierza pozyskać w najbliższym czasie. Wraz z rozwojem floty eHDV planuje on również ambitny rozwój infrastruktury ładowania na bazie, która obejmować będzie dwie stacje ładowania o mocy 400 i 100 kW.

Fot. Piotr Ziółkowski

Elektromobilność zaczyna być zauważalna

W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. w UE zarejestrowanych zostało 268 766 pojazdów ciężarowych (23% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.). 95,5% z nich stanowiły auta wyposażone w silnik wysokoprężny (diesel). W strukturze sprzedaży coraz wyraźniej zarysowuje się jednak rozwój elektomobilności. Elektryczne pojazdy ciężarowe zanotowały imponujący wzrost 321,7%, osiągając sprzedaż na poziomie 3 918 egzemplarzy, odpowiadając za 1,5% rynku. W głównej mierze jest to zasługa Niemiec i Holandii, do których trafiło 65% zarejestrowanych w UE eHDV.

Fot.MAN

Polska wciąż w tyle

Liczba rejestracji całkowicie elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce utrzymuje się, natomiast na niższym poziomie niż w pozostałych państwach członkowskich UE. Według licznika elektromobilności prowadzonego przez PSPA oraz PZPM pod koniec 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było łącznie 113 eHDV. Niezbędnym czynnikiem do rozwoju rynku są niewątpliwie od dawna wyczekiwane w Polsce dopłaty do zakupu nisko emisyjnych ciężarówek, które umożliwią polskim przewoźnikom ich zakup i zachowanie konkurencyjności na europejskim rynku.

Piotr Ziółkowski, EV Klub Polska

REKLAMA