MENU
Home Aktualności Ochrona klimatu Mandatów brak. Na razie priorytetem edukacja

Mandatów brak. Na razie priorytetem edukacja  

Dane po trzech miesiącach

Do października 2024 roku strażnicy miejscy przeprowadzili 293 kontrole związane z wjazdami pojazdów do strefy bez uprawnień. Jak poinformował rzecznik stołecznej straży miejskiej Sławomir Smyk – w rozmowie z Polską Agencją Prasową, działania funkcjonariuszy ograniczały się do pouczeń i poleceń, bez wystawiania mandatów. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreślił (w tym samym wywiadzie), że początkowy etap funkcjonowania SCT ma charakter edukacyjny. – Z czasem będziemy podejmować coraz trwalsze działania, dlatego że zależy nam na czystszym powietrzu – powiedział prezydent stolicy.

Dane po pięciu miesiącach

Do początku grudnia 2024 roku liczba interwencji Straży Miejskiej wzrosła, ale nadal nie wystawiono żadnych mandatów. Jak podał w rozmowie z TOK FM starszy inspektor Jerzy Jabłoński, od 1 listopada strażnicy udzielili jednego ostrzeżenia, 35 pouczeń oraz 27 razy zwrócili uwagę kierowcom. Funkcjonariusz zaznaczył, że kontrolerzy podchodzą do nowych przepisów ulgowo, dając mieszkańcom czas na dostosowanie się.

Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego wskazuje, że na pełne efekty SCT trzeba będzie poczekać. – Pamiętajmy o tym, że jest bardzo wiele wyłączeń. Przepisów strefy nie muszą przestrzegać mieszkańcy stolicy ani firmy zarejestrowane w Warszawie. Pojazdów, które podlegają przepisom, jest zaledwie kilka procent – zauważył Siergiej w rozmowie z redakcją radia TOK FM.

Zasady działania SCT

Stołeczna strefa obejmuje 7% powierzchni miasta, w tym większość Śródmieścia i części sąsiednich dzielnic. Granice SCT wyznaczają główne arterie, takie jak al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie czy Trasa Łazienkowska. Do strefy nie mogą wjeżdżać pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 oraz pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4.

Przepisy będą zaostrzane co dwa lata. Od 2026 roku pojazdy z silnikiem benzynowym będą musiały spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowane po 2000 roku, natomiast dla diesli wymogiem będzie norma Euro 5 lub produkcja po 2009 roku.

Edukacja i zmiany w nawykach

Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich udostępnił narzędzie online, które pozwala sprawdzić, czy dany pojazd spełnia wymagania SCT. Podejście edukacyjne władz miasta ma pomóc mieszkańcom w dostosowaniu się do zmian. Jak podkreślają eksperci, konsekwentne wprowadzanie kolejnych etapów SCT ma szansę przynieść długofalowe korzyści w postaci czystszego powietrza i lepszego zdrowia Warszawiaków.

Choć na razie mandaty nie są stosowane, rosnąca liczba interwencji i pouczeń wskazuje, że miasto stopniowo zmierza w stronę pełnej egzekucji przepisów.

OW

REKLAMA