MENU
Home Aktualności Pojazdy Osobowe Hyundai Młoda legenda elektromobilności

Młoda legenda elektromobilności

Kilka słów o marce

Hyundai to firma motoryzacyjna, która rozwinęła się z małego przedsiębiorstwa produkującego samochody dostawcze w Korei Południowej na jednego z największych światowych producentów samochodów. Początki firmy sięgają lat 60. XX wieku, kiedy to Hyundai rozpoczął produkcję lokalnych wersji Forda Cortina. Jednak prawdziwy przełom nastąpił w 1975 roku, kiedy marka wprowadziła na rynek swój pierwszy samodzielnie stworzony samochód, model Pony. Był to kompaktowy sedan, który zyskał popularność zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. W latach 90. Hyundai zdobył uznanie za jakość swoich samochodów i zaczęto go postrzegać jako konkurencję dla zachodnich marek.

Hyundai konsekwentnie poszerzał swoją ofertę, wprowadzając różne modele i segmenty samochodów. Wraz z postępem technologicznym i zwiększającym się zainteresowaniem ekologią, firma zaczęła inwestować w rozwój nowoczesnych technologii napędowych. Hyundai zdecydował się skoncentrować na rozwijaniu produkcji pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W 2011 roku firma wprowadziła na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny samochód, model BlueOn, który był dostępny wyłącznie na rynku koreańskim.

W 2016 roku Hyundai wypuścił na rynek model IONIQ – pierwszy na świecie model oferujący trzy różne rodzaje napędu: elektryczny, hybrydowy i plug-in hybrid. Było to przełomowe osiągnięcie, umożliwiające konsumentom wybór źródeł napędu. W ciągu kolejnych lat producent systematycznie rozwijał swoją gamę pojazdów elektrycznych. Modele Kona Electric i IONIQ 5 zdobyły uznanie zarówno za osiągi, jak i design. Wprowadzenie innowacyjnej platformy Electric-Global Modular Platform (E-GMP) pozwoliło firmie zwiększyć zasięg pojazdów, skrócić czasy ładowania i poprawić ogólną wydajność.

W międzyczasie Hyundai angażował się w rozwój infrastruktury ładowania, współpracując z różnymi partnerami, aby stworzyć bardziej przyjazne środowisko dla użytkowników samochodów elektrycznych. Wprowadzenie programu Charge myHyundai, oferującego dostęp do szerokiej sieci stacji ładowania, było kolejnym krokiem w kierunku ułatwienia korzystania z pojazdów elektrycznych. Hyundai kontynuował inwestycje w technologie związane z pojazdami elektrycznymi, a ich zaangażowanie w rozwój samochodów o niskiej emisji sprawiło, że stali się jednym z kluczowych graczy na rynku mobilności elektrycznej.

Historia modelu

Hyundai IONIQ to model z segmentu C produkowany od 2016 roku, w odmianach: hybryda, hybrydowym plug-in i elektrycznym. Jest to pierwszy samochód na rynku oferujący taką gamę napędów. Stylistycznie miał on nawiązywać do Hyundaia Elantra. Producent chciał tym modelem stworzyć konkurencję dla Toyoty Prius. Przez ostatnie 7 lat ukazały się następujące odsłony i generacje IONIQa:

Hyundai IONIQ Electric (2016 -2019):

Wersja elektryczna pierwszej generacji była w pełni elektrycznym pojazdem, oferującym zerowe emisje spalin. Posiadał silnik elektryczny (120/136 KM) o konkurencyjnym zasięgu na jednym ładowaniu.

Hyundai IONIQ Hybrid (2016):

Podstawowa wersja hybrydowa łączyła silnik spalinowy (1.6 GDi 141 KM) z elektrycznym, co zapewniało efektywność paliwową i ograniczenie emisji. Układ hybrydowy umożliwiał również jazdę na krótkich dystansach wyłącznie na energii elektrycznej.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid (2017):

Ta wersja pozwalała na ładowanie akumulatora z gniazdka, co umożliwiało krótkie odcinki jazdy wyłącznie na energii elektrycznej. Działała również w trybie hybrydowym, korzystając z silnika spalinowego (1.6 GDi 141 KM), gdy energia elektryczna okazywała się niewystarczająca.

Fot. Hyundai
Dane techniczne Hyundai IONIQ Electric
WersjaElectric (2016-2019)Electric FL (2019-2022)
0-100 km/h9.9s9.9s
Moc120 KM136 KM
Prędkość maks.165 km/h165 km/h
Pojemność baterii28 kWh38 kWh
Zasięg (WLTP)280 km311 km
Źródło: autokatalog.pl

Hyundai IONIQ 5 (2021 -):

W 2021 roku Hyundai zaprezentował drugą generację, wprowadzając model IONIQ 5. Ten model był oparty na platformie Electric-Global Modular Platform (E-GMP), specjalnie zaprojektowanej dla pojazdów elektrycznych. Oferował on znacznie większy zasięg, krótszy czas ładowania, a także innowacyjny i nowoczesny design.

Fot. Maciej Gis

W 2023 roku pojawiła się odnowiona wersja „piątki”. Samochód zyskał akumulator 77,4 kWh. By obniżyć opór powietrza i zwiększyć zasięg samochodu zastosowano układ cyfrowych lusterek z zewnętrznymi kamerami.

Fot. Hyundai

W tym roku producent zaprezentował też elektrycznego hot hatcha, czyli Hyundai IONIQ 5 N który zdobył tytuł Samochodu Roku w konkursie TopGear.com Awards 2023. Zastosowany w nim układ napędowy zapewnił większą moc wyjściową i lepszą wydajność chłodzenia akumulatora i hamowania. Silniki elektryczne IONIQ 5 N mogą osiągać obroty do 21 000 na minutę, generując 609 KM. Kierowca może włączyć funkcję N Grin Boost (NGB), podbijając moc do 650 KM przez 10 sekund. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi jedynie 3,4 s, a na torze można osiągnąć prędkość maksymalną nawet 261 km/h. Auto ma pojawić się w sprzedaży w pierwszej połowie 2024 roku.

IONIQ 5 N. Fot. Hyundai
Dane techniczne Hyundai IONIQ 5
Wersja (moc)170 KM218 KM224 KM235 KM305 KM325 KM
0-100 km/h8.5s7.4s7.3s6.1s5.2s5.1s
Prędkość maks.185 km/h185 km/h185 km/h185 km/h185 km/h185 km/h
Pojemność baterii58 kWh72.6 kWh77.4 kWh58 kWh72.6 kWh77.4 kWh
Zasięg WLTP384 km481 km476 km360 km460 km454 km
Źródło: autokatalog.pl

Hyundai IONIQ 6 (2023):

Kolejnym krokiem w rozwoju serii było wprowadzenie modelu IONIQ 6, sedana z napędem elektrycznym. Posiada on trzy odmiany napędu elektrycznego – Standard (moc 151 KM) i dwie Long Range (229 KM i 325 KM).

Fot. Maciej Gis

Warto wspomnieć, że w 2019 roku miał miejsce facelifting wszystkich modeli pierwszej generacji. W obu odmianach hybrydowych zmienił się jedynie osprzęt i detale stylistyczne, jednostka napędowa pozostała ta sama. Za to w modelu elektrycznym zmieniono silnik elektryczny dysponujący 120 KM na mocniejszy, oferujący 136 KM.

Dane techniczne Hyundai IONIQ 6
Wersja2WD 229 KM4WD 325 KM2WD 151 KM
0-100 km/h7.4s5.1s8.8s
Moc229 KM325 KM151 KM
Prędkość maks.185 km/h185 km/h185 km/h
Pojemność baterii77.4 kWh77.4 kWh53 kWh
Zasięg (WLTP)545-614 km519-583 km367-429 km
Źródło: Hyundai

Stylistyka

Hyundai IONIQ, od momentu swojego debiutu w 2016 roku, przeszedł znaczącą ewolucję zarówno pod względem technologii, jak i stylistyki. Stylistyka pierwszej generacji była wyrazista, z łagodnymi liniami, smukłym grillem i reflektorami podkreślającymi dynamiczny charakter samochodu. Wersja elektryczna wyróżniała się zamkniętą atrapą, podkreślając swoje zasilanie elektryczne. Kształt nadwozia został tak zaprojektowany, aby osiągnąć niski współczynnik oporu powietrza, z korzyścią dla efektywności energetycznej. Natomiast druga generacja, IONIQ 5, zadebiutowała w 2021 roku, przynosząc zupełnie nowy kierunek stylistyczny. Zainspirowany prototypowym modelem Concept 45 EV, model wyróżnia się futurystycznym designem, wyrazistymi światłami przednimi, masywnymi kołami i nowoczesnym wnętrzem. Kształt nadwozia nawiązuje do historycznego modelu Pony. Hyundai IONIQ 6 łączy klasyczny kształt sedana z futurystycznymi elementami charakterystycznymi dla linii IONIQ, nadające mu najbardziej dynamiczny wygląd w historii całej serii.

Opinie użytkowników

Najpierw zajmijmy się elektryczną wersją pierwszej generacji IONIQa. Przed liftingiem, użytkownicy często chwalili model za jego efektywność energetyczną, konkurencyjny zasięg oraz prostotę zarówno w designie zewnętrznym, jak i wnętrzu. Jednakże, niektórzy wyrażali pewne zastrzeżenia co do jakości użytych materiałów w kabinie oraz czasu ładowania, szczególnie w kontekście potrzeby rozbudowy infrastruktury ładowania. Po liftingu, Hyundai IONIQ Electric przeszedł znaczące zmiany, zarówno wizualne, jak i technologiczne. Użytkownicy pozytywnie oceniali nowoczesne linie, zmieniony grill i poprawioną jakość materiałów w kabinie, co sprawiło, że bliżej mu do pojazdów klasy wyżej. Dodatkowo, pochwały zdobyła ewolucja technologiczna, w tym ulepszone systemy bezpieczeństwa i asystentów kierowcy.

Opinie na temat Hyundaia Ioniq 5 są zazwyczaj entuzjastyczne, a samochód ten zyskał uznanie użytkowników ze względu na szereg pozytywnych cech. Przede wszystkim, IONIQ 5 jest często chwalony za swoją nowoczesność i futurystyczny wygląd. Pod względem funkcjonalności, użytkownicy zazwyczaj podkreślają przestronność kabiny oraz elastyczność wnętrza, które zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie. Dodatkowo, modularna platforma E-GMP pozwala na uzyskanie imponującego zasięgu na jednym ładowaniu, co zdaniem wielu użytkowników wpływa pozytywnie na doświadczenia związane z podróżami. Jest też doceniany za szybkie ładowanie, umożliwiające krótkie postoje i skrócenie czasów ładowania w porównaniu z niektórymi konkurencyjnymi modelami. Ponadto, innowacyjne funkcje technologiczne, takie jak zaawansowane systemy bezpieczeństwa, systemy multimedialne oraz interfejs użytkownika, również zyskują pozytywne recenzje.

IONIQ 6 również zbiera przeważnie pozytywne recenzje, choć użytkownicy mają z nim kilka znaczących problemów. Jako zalety auta właściciele wskazują jego osiągi, zwłaszcza w wersji 325-konnej i szybkie ładowanie. Napełnianie baterii o pojemności 77,4 kWh, do 80% zajmuje jedynie 18 minut.  Maksymalna moc ładowania to 233 kW. Jeśli chodzi o wady, to największą jest specyfika systemów bezpieczeństwa. Wielu użytkowników wskazuje, że są one nadwrażliwe i irytujące kierowcę. Z minusów pozostaje jeszcze słaba jakość wykonania wnętrza i anachroniczny system infotainment.

Środowisko motoryzacyjne doceniło wkład Hyundaia w rozwój elektromobilności. Koreański producent elektrycznych samochodów, które w jego bogatym portfolio zajmują jedno z czołowych miejsc, zgarnął w ostatnich latach niemal wszystkie prestiżowe nagrody. W kwietniu tego roku Hyundai IONIQ 6 zdobył tytuł Światowego Samochodu Roku, Światowego Pojazdu Elektrycznego i Światowego Projektu Samochodu Roku, dorównując osiągom Hyundaia IONIQ 5 w 2022 roku. Model otrzymał także tytuł Limuzyny Roku od GQ i Najlepszy Samochód Firmowy od Autocar.

Maksym Berger

REKLAMA