Z jednej strony atak na rynek unijny dużych graczy takich jak BYD, SAIC (m. in. MG) czy Geely (właściciel Volvo) z drugiej dramatyczne wyniki sprzedaży mniej znanych chińskich producentów. Według portalu electrive.com planujący ekspansję na europejski rynek producent samochodów Great Wall planuje pod koniec sierpnia zamknąć swoją siedzibę w Monachium i zwolnić wszystkich 100 pracowników.
Ekspansji na nowe rynki raczej nie będzie
Natomiast niemiecki Manager Magazin, powołując się na osoby z wewnątrz, napisał, że Great Wall poinformował już o wszystkim pracowników i partnerów biznesowych. Cały zespół, także lokalne kierownictwo, znajdzie się wśród 100 pracowników Great Wall Motor Europe, którzy stracą pracę z końcem sierpnia.
Zamknięcie siedziby w Monachium nie będzie jednak oznaczać, że firma planuje wycofać się całkowicie z Europy. Firmowe sprawy w Europie będą nadzorowane zdalnie z Chin. Jednak planowana wcześniej ekspansja na nowe rynki europejskie nie wchodzi na razie w grę. Oprócz Niemiec Great Wall oferuje obecnie pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szwecji i Izraelu. Przypomnijmy, że zaplanowano już wejście na rynek w takich krajach jak Austria i Szwajcaria, (powołano zespoły odpowiedzialne za te rynki), jednak te plany nie zostaną zrealizowane.
„W Niemczech partnerstwo z Grupą Emil Frey będzie kontynuowane. Grupa dealerów samochodowych będzie odpowiedzialna za import pojazdów i zarządzanie siecią dealerów”– czytamy w artykule Manager Magazin.
Na razie nie wiadomo jak będzie wyglądała sprzedaż w pozostałych krajach. Przypomnijmy, że producent w Europie jest wyraźnie pod kreską. Nie osiągnął celów związanych z ekspansją, a w 2023 r. zgłosił jedynie 6300 nowych rejestracji.
Opracował: Rafał Wąsowicz