MENU
Home Aktualności Model Y hitem sprzedażowym

Model Y hitem sprzedażowym

W marcu cały rynek samochodowy w Europie wzrósł o 26%. Według danych Jato Dynamics z 27 rynków europejskich, Tesla Model Y była najczęściej rejestrowanym nowym samochodem osobowym w marcu i kwartale 2023 roku. Świetne wyniki osiągnął także Volkswagen, który goni amerykańskiego giganta. Zdaniem analityków niebawem niemiecki koncern ma szansę dorównać Tesli jednak z tym poczekamy przynajmniej do 2025 roku.

Modele – Top 25 europejskiej sprzedaży w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana w %, w tys. szt.)
  Marka W tys. w I kw. 2023 Zmiana w % vs I kw. 2022
1 Volkswagen  332,723 25%
2 Toyota  220,019 19%
3 Peugeot  178,572 9%
4 Audi   178,393 19%
5 Mercedes   176,041 14%
6 Skoda   166,873 29%
7 BMW   163,639 5%
8 Renault   158,451 15%
9 Ford   147,068 4%
10 Dacia  145,5 42%
11 Kia   137,271 -1%
12 Hyundai   132,083 8%
13 Opel/Vauxhall   116,111 5%
14 Citroen   102,64 6%
15 Fiat   101,976 10%
16 Tesla   93,559 58%
17 Nissan  81,733 43%
18 Volvo   69,543 6%
19 Seat   68,386 14%
20 Mazda   50 039 37%
21 Mini   44,794 0%
22 MG   44,586 112%
23 Suzuki   44,579 24%
24 Cupra  39,582 64%
25 Jeep  32,006 15%

Źródło: Jato Dynamics

Wzrost produkcji wraz z mniejszą liczbą problemów z łańcuchem dostaw umożliwił Tesli w końcu dostarczanie pojazdów swoim klientom w odpowiednim tempie. Model Y prawdopodobnie znajdzie się wśród 5 najlepiej sprzedających się produktów w Europie pod koniec tego roku – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.

Sukces Modelu Y odbył się kosztem Modelu 3, który odnotował mniej rejestracji – spadek o 42% w marcu i 40% w pierwszym kwartale roku.

Biorąc pod uwagę popularność SUV-ów, nie jest zaskoczeniem to, że Model Y zyskał na popycie w porównaniu do swojego odpowiednika sedana – przyznał Munoz.

Modele – europejskie rejestracje BEV i PHEV w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana %, w tys. sztuk)
  PHEV   s Q1 22   BEV vs Q1-22
1 Ford Kuga 12 499 +9% 1 Tesla Model Y 71 683 +173%
2 Volvo XC60 9 459 +22% 2 Tesla Model 3 19 621 -40%
3 Lynk & Co 01 8 251 +186% 3 Volkswagen ID.3 17 316 +105%
4 Kia Sportage 8 234 +361% 4 Volkswagen ID.4 16 646 +52%
5 Volvo XC40 6 909 -31% 5 Dacia Spring 14 066 +56%
6 BMW Series 3 6 284 -27% 6 Volvo XC40 13 786 +173%
7 Hyundai Tucson 5 851 +7% 7 Fiat 500 13 543 -1%
8 Mazda CX-60 5 463 new 8 Peugeot 208 13 266 +48%
9 Jeep Compass 5 209 -11% 9 MG 4 12 720 new
10 Kia Niro 5 033 +160% 10 Renault Megane 10 876 +
  Total PHEV 233 347 0%   Total BEV 430 700 +33%

Źródło: Jato Dynamics

W marcu tego roku zarejestrowano w 27 krajach europejskich 1,41 mln nowych aut wobec 1,12 mln w marcu 2022 (26%). W I kwartale tego roku rejestracje nowych aut osiągnęły poziom 3,22 mln wobec 2,74 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego (17%).


Dacia Spring przyciąga ceną europejskiego klienta

Wzrost rejestracji jest w dużej mierze skutkiem skumulowanych zamówień z poprzednich miesięcy, które nie mogły zostać zrealizowane z powodu braku komponentów w tym czasie. Będziemy uważnie obserwować, jak na ten wzrost wpłynie dalsza presja inflacyjna w nadchodzących miesiącach – zauważył Munoz.

Samochody elektryczne (BEV) były silnym motorem wzrostu sprzedaży aut w Europie. Ponad połowa rejestracji w pierwszym kwartale to BEV. Więcej modeli, niższe ceny i atrakcyjne pakiety motywacyjne na wszystkich rynkach przyczyniły się do tego pozytywnego wzrostu popytu. Udział BEV w rynku wyniósł 13% w I kwartale – najwięcej w historii w pierwszym kwartale w Europie.

Wolumen lidera – Tesli wyniósł 28% wszystkich rejestracji BEV w marcu i 22% w I kw.

Tesla wykazuje lepsze wyniki w tym roku niż w 2022 r. i to pomimo rekordu ustanowionego w zeszłym roku. Jednak tempo wzrostu byłoby jeszcze szybsze, gdyby nie tak wielka dominacja Modelu Y i wynikający z tego brak rejestracji Modelu 3 – analizuje Munoz.

Top 25 Najlepiej sprzedające się marki w Europie (I kw. 2023 vs I kw. 2022, w tys. sztuk, zmiana w %)
      vs Q1-22
1 Volkswagen 332,723 25%
2 Toyota 220,019 19%
3 Peugeot 178,572 9%
4 Audi  178,393 19%
5 Mercedes  176,041 14%
6 Skoda 166,873 29%
7 BMW 163,639 5%
8 Renault 158,451 15%
9 Ford  147,068 4%
10 Dacia  145,5 42%
11 Kia 137,271 -1%
12 Hyundai  132,083 8%
13 Opel/Vauxhall 116,111 5%
14 Citroen  102,64 6%
15 Fiat  101,976 10%
16 Tesla  93,559 58%
17 Nissan  81,733 43%
18 Volvo  69,543 6%
19 Seat  68,386 14%
20 Mazda  50 039 37%
21 Mini  44,794 0%
22 MG  44,586 112%
23 Suzuki  44,579 24%
24 Cupra  39,582 64%
25 Jeep  32,006 15%

Źródło: Jato Dynamics

Grupa Volkswagen „straciła” tylko 2 400 sztuk do Tesli w rankingu I kw., a jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 57%. Warto zauważyć, że nawet w okresie dominacji Tesli wzrost Volkswagena dorównał jej wzrostowi. W marcu Volkswagen osiągnął lepsze wyniki, a rejestracje wzrosły o 75% w porównaniu do 44% Tesli. Geely Group, SAIC Group i Toyota również osiągnęły dobre wyniki na rynku BEV w pierwszym kwartale.


Volkswagen w I kw. sprzedał ponad 17 tys. ID.3 w Europie

Grupa SAIC (MG i Maxus) odnotowała pozytywne wyniki. Wraz z popularnością niedawno wprowadzonego MG 4, chiński producent nadal wspinał się w rankingach. W marcu 2023 roku marka MG znalazła się w pierwszej 10 rankingu BEV producentów OEM – wyprzedzając Nissana, Toyotę i Forda. MG 4 osiągnął 4 miejsce w TOP 10 rankingu BEV za marzec. MG jest doskonałym przykładem tego, jak chińscy producenci OEM mogą rozwijać się na rynku zachodnim, wykorzystując renomowaną zachodnią markę i sprzedając konkurencyjny produkt.

Toyota, wciąż marginalna pod względem wolumenu BEV, zarejestrowała ponad 3 700 sztuk bZ4X. W ten sposób jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 437% w ciągu kwartału. Co ciekawe, Toyota w I kwartale wyprzedziła Forda.

Źródło: Jato Dynamics

REKLAMA