MENU
Home Aktualności Sport&Lifestyle Niemal 1000 hybrydowych koni

Niemal 1000 hybrydowych koni

Toyota dominowała w ostatnich sezonach mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych (FIA WEC), wygrywając pięć razy z rzędu w Le Mans, a także zdobywając cztery ostatnie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz zespołów w światowym czempionacie. Składający się z siedmiu wyścigów sezon 2023 będzie dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing największym wyzwaniem od czas wprowadzanie klasy Hypercar.

W całym sezonie FIA WEC wystartuje aż 13 aut najwyższej kategorii, a do rywalizacji z Toyotą, Peugeotem i Glickenhausem dołączają tacy producenci jak Cadillac, Ferrari, Porsche i Vanwall. W Le Mans 24h na starcie ma być jeszcze liczniejsza stawka – zgłoszono aż 16 aut.

Na taki sezon czekaliśmy. Cieszymy się z rywalizacji z nowymi zespołami i chcemy być częścią niesamowitej walki o czołowe pozycje. Mamy nadzieję, że dostarczymy kibicom mnóstwa niesamowitych przeżyć. Udoskonaliliśmy GR010 HYBRID, by sprostać wymaganiom tego sezonu. Wrażenia kierowców z testów są bardzo pozytywne, dlatego z optymizmem mierzymy w obronę tytułów – powiedział Kamui Kobayashi, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing i kierowca wyścigowy.

Napęd i aerodynamika

Model GR010 HYBRID zaprezentowany został w 2021 roku i ma za sobą dwa sezony startów w FIA WEC. Podczas przerwy zimowej inżynierowie wprowadzili zmiany, które mają poprawić auto w kluczowych aspektach niezawodności i wydajności. Udoskonalono napęd Racing Hybrid, który składa się z 3,5-litrowego silnika spalinowego o mocy 707 KM (520 kW) oraz silnika elektrycznego o mocy 272 KM (200 kW). Napęd ma teraz niższą masę i jeszcze lepiej wytrzymuje długą pracę w ekstremalnych warunkach, co ma gwarantować niezawodność.

Bolid poprawiono też pod kątem aerodynamicznym. Zastosowano nowe elementy poprawiające przepływ powietrza z przodu na rogach samochodu oraz zmniejszono boczne sekcje tylnego skrzydła. Zmiany mają poprawić właściwości jezdne prototypu oraz zwiększyć efektywność aerodynamiczną.

Paliwo z wina

Inne zmiany w nadwoziu miały na celu poprawę chłodzenia hamulców oraz miały umożliwić łatwiejszą zmianę parametrów chłodzenia w trakcie wyścigu. To dlatego zastosowano nowe wloty powietrza z przodu i z tyłu. Zmieniono też układ reflektorów, by poprawić widoczność podczas nocnego ścigania.

GR010 HYBRID będzie napędzany biopaliwem, które powstaje w sposób w stu procentach zrównoważony, z wykorzystaniem resztek z produkcji wina oraz innych odpadów rolniczych. Dzięki zastosowaniu tego paliwa emisja CO2 jest redukowana o 65%.

Sezon rusza w marcu

Sezon FIA WEC rozpocznie się w marcu w USA na torze Sebring. Najpierw w dniach 11-12 marca zapowiedziano Prolog, czyli oficjalne testy, a 17 marca odbędzie się wyścig 1000 Miles of Sebring. 16 kwietnia zaplanowano wyścig w Portimao, 19 kwietnia zawodnicy będą rywalizować na Spa-Francorchamps. 24h Le Mans odbędzie się w dniach 10-11 czerwca, a trzy ostatnie rundy sezonu 2023 zaplanowano na torach Monza (9 lipca), Fuji (10 września) oraz w Bahrajnie (4 listopada).

REKLAMA