MENU
Home Aktualności Pojazdy Niemcy dopłacą tylko do pełnych elektryków

Niemcy dopłacą tylko do pełnych elektryków

Od przyszłego roku Niemcy zmniejszą zachęty finansowe do zakupu samochodów elektrycznych. Całkowicie znikną dopłaty do hybryd typu plug-in, a dofinansowanie otrzymają już tylko klienci indywidualni.

Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu poinformowało, że rosnąca popularność pojazdów elektrycznych powoduje, że dotacje rządowe w obecnej formie stają się zbędne. Zachęty w postaci premii wypłacane nabywcom samochodów elektrycznych wygasną całkowicie po wydaniu kwoty 3,4 mld euro z budżetu przez najbliższe dwa lata. Po niemieckich drogach jeździ obecnie ponad 600 000 pojazdów z napędem elektrycznym. Razem z hybrydami jest ich ponad milion.

2 mln elektryków na koniec 2022 r.

Rynek elektromobilności stał się masowy. Nasz cel 1 miliona aut zelektryfikowanych został osiągnięty w 2021 r. W tym roku zbliżymy się do dwóch milionów. Pojazdy elektryczne stają się zatem coraz bardziej popularne i nie będą już potrzebowały dotacji rządowych w najbliższej przyszłości. Wciąż musimy jednak kształtować transformację. Dlatego właśnie przeprojektowujemy nasze dofinansowania. W nadchodzącej fazie dopłat kładziemy wyraźny nacisk na ochronę klimatu i koncentrujemy finansowanie na pojazdach wyłącznie elektrycznych zasilanych bateriami. Zapewnia to większą ochronę klimatu w transporcie i wykorzystuje dostępne środki budżetowe w ukierunkowany sposób – powiedział Robert Habeck federalny minister gospodarki i ochrony klimatu.

W ramach zmian zlikwidowane zostaną dopłaty do samochodów służbowych, a z programu skorzystają tylko klienci indywidualni. Zgodnie z planem, dopłaty do pojazdów z napędem elektrycznym o cenie poniżej 40 000 euro zmaleją na początku przyszłego roku do 4500 euro z 6000 euro obecnie, a w następnym roku do 3000 euro. Dla samochodów o cenie powyżej 40 000 euro dotacja zmniejszy się na początku przyszłego roku do 3000 euro z 5000 euro obecnie. Dziś nie można otrzymać dopłat do zakupu samochodów o cenie powyżej 65 000 euro. Od 2024 roku bez dopłaty pozostaną pojazdy w cenie 45 000 euro i wyższej.

Hybrydy bez dopłat

Niemiecki rząd wygasi do końca roku zachęty dla samochodów hybrydowych typu plug-in. Od 1 stycznia 2023 r. pojazdy hybrydowe typu plug-in nie będą już otrzymywać wsparcia z premii środowiskowej. Jak wynika z rządowego oświadczenia są cyt.: „wątpliwości co do eko jakości tych pojazdów”.

Warto przypomnieć, że alternatywne typy napędów zakończyły bilanse w 2021 r. prawie wyłącznie pozytywnymi wynikami. W przeciągu ubiegłego roku zarejestrowano w Niemczech 754 588 pojazdów z napędem hybrydowym (+43,0%). Hybrydy osiągnęły 28,8 procent udziału w rynku. Jeśli chodzi o pełne elektryki to w całym roku 2021 zarejestrowano w Niemczech 355 961 aut BEV. W sumie po niemieckich drogach jeździ obecnie ponad 600 000 pojazdów z napędem elektrycznym. Razem z hybrydami jest ich grubo ponad milion.

Norwegia też zmniejsza subwencje

Inny prymus elektromobilnej rewolucji Norwegia już w maju poinformowała o podobnych krokach. Tamtejszy rząd ogłosił wtedy korekty do swojego planu budżetowego. Znalazło się w nim m.in. zniesienie dopłat do pojazdów elektrycznych. Od 1 stycznia 2023 r. zniesione zostanie zwolnienie z podatku VAT na samochody elektryczne kosztujące ponad 500 000 koron (nieco poniżej 49 000 EUR).

Źródło: na podstawie bmwk.de, fot. własne, Pixabay

REKLAMA