MENU
Home Aktualności Nowe, szybkie ładowarki na 31 MOP-ach. Oferenci znani

Nowe, szybkie ładowarki na 31 MOP-ach. Oferenci znani

Kto chce budować?

Jak czytamy na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), oferty w przetargu złożyło siedem podmiotów, przy czym pięć z nich chce wybudować szybkie stacje uzupełniania energii na wszystkich 31 MOP-ach, objętych postępowaniem przetargowym. Taką ofertę złożyły firmy Fastned, Ekoen, Greenway Polska oraz konsorcja Tesla Poland i Tesla Germany oraz Brand Rock i Plus International. Dodatkowo, konsorcjum Allego Poland i Allego, a także firma Tauron Nowe Technologie złożyły oferty na wybrane przez siebie MOP-y.

Fot. Greenway

W ramach kryterium oceny przetargowej, GDDKiA uwzględniła czynsz podstawowy (w wysokości 50 proc.), oznaczający stawkę za 1 m² powierzchni dzierżawy pod stację ładowania w kwocie 1 zł za m2 oraz czynsz od przychodu (w wysokości 50 proc.), określony jako stawka w procentach od przychodu (ze stacji ładowania), która została zaproponowana przez oferenta. Nie było minimalnego poziomu określonego dla stawki – pisze Dyrekcja.

Fot. Łukasz Lewandowski

Gdzie nowe ładowarki?

Umowy będą zawarte na 20 lat, w ramach których dzierżawca będzie zobowiązany do wybudowania i obsługi stacji ładowania samochodów osobowych i ciężarowych. Dla aut popularnych wymogiem są cztery miejsca (cztery punkty ładowania) o docelowej i łącznej mocy 600 kW, w tym min. Dwa punkty o mocy min. 2150 kW. W przypadku pojazdów ciężarowych, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy minimalnej 350 kW.

Dokładna lokalizacja MOP-ów objętych przetargiem obejmuje:

  • A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
  • A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
  • A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
  • S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
  • S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
  • S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie),
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).

Co więcej, do końca bieżącego roku GDDKiA planuje kolejne ładowarki na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, które zostaną uruchomione dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 KW:

  • A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
  • S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
  • S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).

Rozbudowy ciąg dalszy

W bieżącym roku planowane jest ogłoszenie przetargów na dzierżawę 48 Miejsc Obsługi Podróżnych przeznaczonych do działalności komercyjnej. Dotychczas uruchomiono postępowania dotyczące 16 takich lokalizacji. Dzierżawca wyłoniony w ramach przetargu będzie zobowiązany do realizacji inwestycji obejmujących budowę zarówno stacji paliw konwencjonalnych, jak i punktów gastronomicznych. W ramach warunków przetargowych przewidziano także możliwość instalacji ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z wymaganiami określonymi w regulacjach AFIR – czytamy na stronie GDDKiA.

Przypomnijmy, zgodnie z wytycznymi AFIR, MOP-y zlokalizowane w obrębie sieci bazowej TEN-T powinny posiadać cztery stanowiska ładowania dla samochodów osobowych o łącznej mocy wynoszącej 600 kW, przy czym co najmniej dwa z nich powinny oferować moc na poziomie 150 kW. Natomiast dla pojazdów ciężarowych przewidziano minimalną łączną moc ładowania wynoszącą 3600 kW, z dwoma stanowiskami o mocy co najmniej 350 kW.

W przypadku MOP-ów zlokalizowanych w ramach sieci kompleksowej TEN-T, przepisy określają minimalną moc ładowania na poziomie 1500 kW, przy czym przynajmniej jeden punkt ładowania powinien dysponować mocą 350 kW. Wdrażanie tych standardów ma na celu zapewnienie odpowiedniej infrastruktury dla użytkowników pojazdów elektrycznych oraz wspieranie rozwoju elektromobilności na kluczowych trasach komunikacyjnych.

OW

REKLAMA