MENU
Home Aktualności Biznes Finansowanie Oświadczenie o przebiegu nie wystarczy

Oświadczenie o przebiegu nie wystarczy

Spora kasa, minimum formalności

Warto przypomnieć, że dopłaty nie są małe. W ramach programu „Mój elektryk” kwota dotacji dla osób fizycznych wynosi 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych 27 tys. zł. Cena auta nie może przekraczać 225 tys. zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Procedura ubiegania się o dotację na „elektryka” przez osoby fizyczne jest jak zapewnia Fundusz prosta i odbywa się przy minimum formalności. Zainteresowana osoba powinna jedynie przygotować wniosek o dofinansowanie i złożyć go w NFOŚiGW w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie. Aby uzyskać refundację, wystarczy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka prostych kroków w formularzu online. I w teorii tyle.
 
30 tys. km limitu w dwa lata

Warto przypomnieć, że są dwa typy dofinansowania w programie Mój elektryk: bez deklarowanego przez klienta limitu kilometrów (kategoria M1 – auta osobowe, oraz kategoria N1 – auta dostawcze/użytkowe) oraz z deklarowanym i wymaganym limitem kilometrów (kategoria M1 – auta osobowe, oraz kategoria N1 – auta dostawcze/użytkowe). Kwoty dofinasowania bez określania limitu kilometrów wynoszą: 18 750 zł dla samochodów osobowych (określona w programie kategoria M1) oraz 20 proc. kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 50 tys. zł dla samochodów dostawczych/użytkowych (określona w programie kategoria N1). Kwoty dofinasowania z określanym limitem kilometrów: 27 tys. zł dla samochodów osobowych (określona w programie kategoria M1) z łącznym limitem 30 tys. kilometrów lub 30 proc. kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 70 tys. zł dla samochodów dostawczych/użytkowych (określona w programie kategoria N1) z łącznym limitem 40 tys. kilometrów. Dla aut osobowych dodatkowym wymaganym warunkiem jest cena maksymalna pojazdu w zależności od wysokości odliczanego przez klienta podatku VAT od 225 tys. zł do 276 750 zł. Dla aut dostawczych/użytkowych warunek ceny maksymalnej pojazdu nie występuje.
 
Bazą oświadczenie

Przepisy mówią, że zakup elektryka na działalność gospodarczą, np. leasing lub wynajem, podlegający dopłacie z tytułu „Mojego elektryka”, obliguje użytkownika do przejechania min. 30 tys. km w ciągu dwóch lat. Ten przebieg będzie jednak weryfikowany. Kto i w jaki sposób będzie to robił? Limit kilometrów dotyczy całego okresu trwałości przedsięwzięcia tj. 2 lat. W uproszczeniu klient powinien osiągnąć wyznaczony limit w ciągu 2 lat od daty odbioru pojazdu.

Program zakłada, że weryfikację przebiegu przeprowadzi firma leasingowa, ale bazować będzie wyłącznie na oświadczeniu klienta złożonym zgodnie ze wzorem oświadczenia stanowiącym załącznik do umowy o dotację, jaką klient podpisał z Bankiem Ochrony Środowiska. Zadeklarowany/oświadczony przebieg będzie przekazywany do Banku Ochrony Środowiska, czyli rządowego operatora programu Mój elektryk – mówi Maciej Kłosiewicz, pełnomocnik ds. produktów, mLeasing Sp. z o.o. Potwierdza to Ewelina Steczkowska, rzeczniczka prasowa NFOŚiGW.

Ewelina Steczkowska, Rzeczniczka prasowa, NFOŚiGW

Zgodnie z warunkami naboru wniosków od przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne, przeprowadzanego bezpośrednio przez NFOŚiGW, wnioskodawcy ubiegający się o dofinansowanie zakupu pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1 w kwocie 27 tys. zł składają oświadczenie o rocznym przebiegu tym pojazdem wynoszącym 15 tys. km. Potwierdzenie przebiegu następuje po okresie trwałości tj. po 2 latach od daty zakupu pojazdu i na ten dzień pojazd powinien mieć przebieg nie mniejszy niż 30 tys. km – dodaje rzeczniczka NFOŚiGW.
 
Z kolei w przypadku zakupu pojazdu zeroemisyjnego kategorii N1 przy ubieganiu się o wyższą kwotę dofinansowania wynoszącą 30 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 70 tys. zł deklarowany roczny przebieg wynosi 20 tys. km, a po okresie trwałości przebieg powinien być nie mniejszy niż 40 tys. km.
 
Trwałość przedsięwzięcia

Według Eweliny Steczkowskiej beneficjent dopłaty zobowiązuje się do złożenia do NFOŚiGW, w terminie 14 dni od daty upływu okresu Trwałości Przedsięwzięcia: oświadczenia potwierdzającego utrzymanie Trwałości Przedsięwzięcia, informacji o stanie drogomierza na koniec okresu Trwałości Przedsięwzięcia, potwierdzonej poprzez wykonanie wpisu stanu drogomierza do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim miesiącu obowiązywania okresu Trwałości Przedsięwzięcia.
 
W przypadku odmowy wykonania wpisu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, dopuszcza się przedłożenie potwierdzenia o stanie drogomierza wystawionego przez Autoryzowaną Stację Obsługi. Z kolei w przypadku dofinansowania leasingu/wynajmu beneficjent, który korzysta z podwyższonej kwoty dotacji wynikającej z deklarowanego przebiegu pojazdu, zobowiązuje się, by przebieg pojazdu najpóźniej na ostatni dzień upływu okresu Trwałości Przedsięwzięcia był zgodny z deklarowanym przebiegiem – mówi Steczkowska.
 
Beneficjent zobowiązuje się do złożenia firmie leasingowej, z którą zawarł umowę leasingu, w terminie 14 dni od daty upływu okresu Trwałości Przedsięwzięcia: oświadczenia potwierdzającego Trwałość Przedsięwzięcia, a także oświadczenia potwierdzającego przebieg pojazdu w całym okresie Trwałości Przedsięwzięcia.

Rafał Tarnacki, Product & Innovations Manager, Arval

Firma leasingowa także ma możliwość zweryfikowania aktualnego przebiegu auta przy wykorzystaniu urządzenia telematycznego. Obowiązki wynikające z otrzymania dotacji do pojazdu zeroemisyjnego są szczegółowo opisane w umowie dotacji – mówi Rafał Tarnacki, Product & Innovations Manager w Arval.
 
Bez weryfikacji, ale z kontrolą

Weryfikacja przebiegu następuje po 2 latach od odbioru pojazdu. Wówczas osoba, która otrzymała dotację poddaje się kontroli i składa oświadczenie, w którym deklaruje liczbę przejechanych kilometrów.

Michał Markiewicz, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, PKO Leasing

Firma leasingowa nie jest zobligowana do weryfikowania informacji przekazanych w oświadczeniach składanych przez klienta, jednak jest zobowiązana do prowadzenia wyrywkowej kontroli tych oświadczeń. Częstotliwość oraz sposób weryfikacji nie są określony w umowie o współpracę na linii BOŚ Bank – firma leasingowa – podsumowuje Michał Markiewicz, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w PKO Leasing.

REKLAMA