MENU
Home Aktualności Rynek Producent pokazał prototyp z silnikiem elektrycznym. Wciąż jest niezwykle lekki i… szybki

Producent pokazał prototyp z silnikiem elektrycznym. Wciąż jest niezwykle lekki i… szybki

Bohater Top Gear

Do szerszej świadomości miłośników motoryzacji marka Ariel przebiła się dwie dekady temu. To wtedy BBC wyemitowało odcinek piątej serii legendarnego programu Top Gear, w którym Jeremy Clarkson testował model Atom. Niezwykle szybki samochód z odkrytym, zbudowanym z rur nadwoziem zrobił na brytyjskim prezenterze wielkie wrażenie, a Internet obiegły zabawne zdjęcia jego twarzy deformowanej podczas jazdy przez powiew powietrza. Atom nie miał bowiem nawet owiewki. O brytyjskiej manufakturze zrobiło się głośno. Przez następne 20 lat umacniała swoją pozycję w niszowym segmencie rynku, jakim jest budowa aut przeznaczonych głównie na tor, ale z homologacją drogową. Jej produkty są lekkie, bezkompromisowe, szybkie i niełatwe w opanowaniu.

Jest także model Nomad

Nomad powstał mniej więcej według tej samej recepty, ale przeznaczony jest raczej na piaszczyste szlaki niż na równy, torowy asfalt. To coś na kształt niezwykle mocnego i szybkiego buggy. Wersja spalinowa ma silnik 2.3 turbo z Forda (taki sam pracował np. w Focusie RS i w Mustangach). Co z wersją elektryczną?

Wydawałoby się, że firma, która walczy przede wszystkim o jak najmniejszą masę własną swoich aut, nie będzie chętna wobec elektryfikacji – zwłaszcza że tak mały producent raczej nie musi martwić się o limity emisji CO2. Wygląda jednak na to, że również w Arielu dostrzeżono potencjał drzemiący w wykorzystaniu elektrycznej technologii. Silnik EV oferuje przecież świetną reakcję na gaz i doskonałe osiągi, co w autach „do zabawy” ma wyjątkowo duże znaczenie.

Oto Ariel Nomad EV

Mówimy tu o pojeździe prototypowym napędzanym silnikiem o mocy 282 KM. Zamontowano go na tylnej osi, a moment obrotowy sięga 489 Nm. Akumulator ma pojemność 41 kWh i zapewnia zasięg do 241 km. Szybkie ładowanie DC od 20 do 80% trwa 25 minut, ale producent nie podaje szczytowej mocy.

Ile waży Ariel Nomad EV? Sam akumulator waży ok. 180 kg, a waga całego samochodu wynosi 896 kg. To wciąż wyjątkowo mało – i choć spalinowy Nomad waży tylko ok. 700 kg, niska waga modelu EV jest godna uznania.

Sprint do setki w 3,4 s

282-konny silnik pozwala tej lekkiej konstrukcji na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s. Turbodoładowany, 335-konny spalinowy Nomad R jest szybszy (na papierze 2,9 s do setki), ale silnik elektryczny gwarantuje lepszą reakcję na gaz. Nie trzeba czekać na to, aż włączy się turbosprężarka, nie czeka się też na zmiany biegów (wersja spalinowa ma sześciobiegową przekładnię ręczną – już sam ten fakt sprawia, że w świecie rzeczywistym elektryk będzie szybszy).

Nomad EV zachowuje też mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, więc nie powinno być problemu z jazdą bokiem na luźnej nawierzchni… i nie tylko.

Silnik BorgWarner

Układ napędowy składa się z silnika firmy BorgWarner, skrzyni biegów i falownika. Wszystko razem waży nieco ponad 90 kg.  Silnik i akumulator mają oddzielne obwody chłodzenia, a akumulator może być również ogrzewany przez wbudowane nagrzewnice o mocy 5 kW.

Ariel twierdzi, że E-Nomad ma nowy projekt kompozytowego nadwozia z panelami wykonanymi z eksperymentalnego materiału na bazie włókna lnianego. To może sprawić, że E-Nomad będzie wyglądał trochę dziwnie w porównaniu z odmianą spalinową, ale pomaga zmniejszyć opór powietrza o 30%.

Jak mówi Simon Saunders, szef Ariela: „Chociaż E-Nomad jest prototypem, pokazuje intencję produkcyjną pojazdu i wskazuje na tylko niewielką część przyszłości Ariel. Gdy przejdzie przez nasz zwykły, wyczerpujący reżim testowy, moglibyśmy zdecydować się na dodanie E-Nomad do oferty, do jego spalinowego „rodzeństwa”.

Nie ma obecnie konkretnych dat wprowadzenia Nomada EV do produkcji, ale producent zapewnia, że testuje auto” w celu zbadania pełnego spektrum potencjalnych przyszłych zastosowań”. Jak widać, zabawa może być elektryczna i… lekka. Czy tak wygląda przyszłość manufaktur aut sportowych? Bardzo możliwe.

MA

REKLAMA