MENU
Home Aktualności Pojazdy Osobowe BMW Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce. Lider się nie zmienił

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce. Lider się nie zmienił

5107 egzemplarzy – oto, ile aut elektrycznych kupiono i zarejestrowano w Polsce od początku 2025 roku do końca marca. Czy to dużo? W stosunku do I kwartału roku 2024, ten wynik stanowi wzrost o 22%.

Koniec kryzysu na rynku EV?

Niedawne doniesienia dotyczące sprzedaży aut elektrycznych w Europie nie napawają optymizmem. Rynek EV nie radził sobie najlepiej, notując spadki na wielu największych rynkach UE, z tym niemieckim na czele. Tak prezentowały się dane z rynku Unii Europejskiej za 2024 r.

Zdaniem ekspertów, pojazdy elektryczne (EV) nie miały udanego roku. Rejestracje spadły o 1,2 proc., osiągając poziom 1 985 996 sztuk. Udział w rynku EV również zmalał, z 15,7 proc. w 2023 roku do 15,4 proc. w roku 2024. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać w kilku czynnikach, takich jak niepewność związana z systemem dotacji w wielu krajach, wysokie ceny detaliczne nowych modeli, niska wartość rezydualna oraz obawy dotyczące dostępności i niezawodności infrastruktury ładowania. Spadek rejestracji odnotowano pomimo faktu, że oczekuje się poprawy sytuacji i nastrojów konsumenckich już w tym roku, m.in., ze względu na spadek średniej ceny „elektryków” w Europie, głównie dzięki wprowadzeniu tańszych modeli” – pisaliśmy.

W Polsce w 2024 r. przybyło 24 223 egzemplarzy EV, czyli o 2% więcej niż w 2023 r. Branża z nadzieją spoglądała jednak w kierunku roku 2025 – sytuacja miała się poprawić. Jak na razie, wygląda na to, że faktycznie tak się dzieje.

Najpopularniejsze marki EV – I kwartał 2025 r.

Liderem rynku modeli elektrycznych zostaje Tesla. Sprzedała 899 egzemplarzy, co stanowi znaczą przewagę nad drugą w rankingu Kią (537 sztuk). Podium zamyka Mercedes (373) przed Dacią (320 – warto zauważyć, że ta marka oferuje tylko jeden model na prąd, grający w segmencie „mocno budżetowym”).

W kategorii marka i model, niepodzielnie (przynajmniej na razie) króluje w nas Tesla. Fot. Tesla

Dominacja Tesli może dziwić – w ostatnim czasie wiele mówi się o „bojkocie” tej marki, a zainteresowanie jej autami w Europie mocno spada. W Polsce sprzedaż także jest niższa – w stosunku do I kwartału roku 2024 to spadek aż o 28,8%. Tesla wciąż jednak zajmuje pozycję lidera. Warto zauważyć, że efekty decyzji klientów podejmowanych pod wpływem działalności politycznej Elona Muska mogą być widoczne w późniejszym terminie. Rezultaty z I kwartału to jeszcze w dużej mierze efekt zamówień składanych wcześniej.

MarkaLiczba egzemplarzyZmiana r/rUdział w rynku
Tesla899-28,8%17,6%
Kia537+208,62%10,5%
Mercedes37312,69%7,3%
Dacia320140,6%6,27%
Hyundai310307,89%6,07%
BMW270-21,51%5,29%
Nissan262140,37%5,13%
Audi261-6,79%5,11%
Volvo210-53,02%4,11%
MINI1671755,56%3,27%
Źródło: Samar

Najpopularniejsze modele

W klasyfikacji modeli ponownie – mimo bardzo dużych spadków r/r – wygrywają dwie Tesle, z czego jedna (Model Y) doczekała się właśnie odmiany po liftingu, jej wynik w niedalekiej przyszłości może się więc jeszcze poprawić. Świetnie wypadła Dacia Spring – jak widać, istnieje zapotrzebowanie (także wśród np. firm carsharingowych i służb) na niedrogie modele EV, a Spring stał się atrakcyjniejszy po liftingu i po powrocie do niższych cen. Czy Dacia straci w kolejnych miesiącach i latach miejsce na rzecz np. Leapmotora T03 albo Citroena e-C3, czyli modeli, które oferują lepsze wyposażenie i lepszy poziom dopracowania za podobne pieniądze? Zobaczymy.  Jak na razie, e-C3 zamyka pierwszą dziesiątkę, czyli już ma dobrą, rynkową pozycję.

Model C3 Citroena. Fot. Stellantis

Na rynek przebojem wdarła się Kia EV3 (169 egzemplarzy), a EV6 mimo sporego rynkowego stażu bardzo zyskuje (za sprawą m.in. rabatów i odświeżenia) dobrze radzi sobie także Volvo EX30 (remis z EV3 co do egzemplarza), choć notuje duże spadki w porównaniu z wynikiem z analogicznego okresu zeszłego roku.

EV6 Kii była w I kwartale czwartym wyborem Polaków. Fot. Kia
ModelLiczba egzemplarzyZmiana r/rUdział w rynku
Tesla Model Y521-33,46%10.2%
Tesla Model 3366-20,95%7,17%
Dacia Spring320+140,6%6,27%
Kia EV6250+309,84%4,9%
Kia EV31693,31%
Volvo EX30169-50,58%3,31%
Hyundai Kona Electric159+238,3%3,11%
Nissan Ariya157+361,76%3,07%
Audi Q4 e-tron133+2,31%2,6%
Citroen e-C31292,53%
Źródło: Samar

Czekamy na wyniki z kolejnych miesięcy. Czy Tesla utrzyma się na szczycie? Czy w „wyścigu” pojawi się nowy, groźny gracz? To dopiero się okaże, zwłaszcza gdy na rynek zaczną wpływać dotacje z programu „NaszEauto”.

PM

REKLAMA