Według najnowszych danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego (IBRM Samar) za pierwszy kwartał 2025 roku, Dacia Spring znalazła się na podium najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Polsce. Z wynikiem 320 zarejestrowanych egzemplarzy wyprzedziła takie modele jak KIA EV6, Volvo EX30 czy Audi Q4 e-tron.
Co więcej, rumuńska marka (należąca do Renault – przyp. red.) zajęła czwarte miejsce wśród producentów aut elektrycznych, ustępując jedynie Tesli, Kii i Mercedesowi. Jak to możliwe, że budżetowy elektryk z rumuńskim rodowodem przebił się wśród marek premium i stał się jednym z najchętniej wybieranych aut na polskich drogach?
Najchętniej kupowane modele aut elektrycznych w Polsce w I kr. 2025 r. (w szt., źródło: Samar)
Tesla Model Y – 521
Tesla Model 3 – 366
Dacia Spring – 320
Kia EV6 – 250
Kia EV3 – 169
Volvo EX30 – 169
Hyundai Kona Electric – 159
Nissan Ariya – 157
Audi Q4 e-tron – 133
Citroen e-C3 – 129
Najtańszy elektryk, który podbił rynek
Kluczem do sukcesu Dacii Spring jest oczywiście cena. W wersji podstawowej model kosztuje 76 900 zł, a po uwzględnieniu dopłaty z rządowego programu „NaszEauto” (30 000 zł = 18 750 zł bazowej kwoty wsparcia + 11 250 zł premia za niski dochód lub 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny) cena spada do niecałych 47 000 zł.
Za małą Dacię zapłacimy jeszcze mniej – tylko 36 900 zł, jeśli dodatkowo zezłomujemy nasz stary pojazd, a nasz roczny dochód nie przekracza do 135 000 zł brutto. Taka sama, maksymalna kwota wsparcia dotyczy także osób fizycznych, nabywających auto w ramach leasingu lub wynajmu długoterminowego. Dzięki temu Spring staje się najtańszym nowym samochodem elektrycznym w Polsce. Dla porównania, jego najbliższy konkurent, także pod względem rozmiarów – chiński Leapmotor T03 – zaczyna się od 86 000 zł, a na drugim końcu skali jest Tesla Model 3, która kosztuje ponad 200 000 zł.

Wyniki sprzedaży mówią same za siebie. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2025 roku zarejestrowano 289 egzemplarzy Springa, co oznacza wzrost o 158 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Co istotne, aż 81 proc. zakupów dokonali klienci indywidualni, co pokazuje, że Dacia trafiła w potrzeby przeciętnych kierowców szukających taniego i funkcjonalnego auta do codziennej jazdy.
Czy niska cena oznacza kompromisy?
Na pewno Dacia Spring nie jest samochodem dla wymagających entuzjastów motoryzacji. W podstawowej wersji Expression 45 (silnik o mocy 45 KM) auto oferuje skromne wyposażenie – brak klimatyzacji, proste fotele i niewielki bagażnik. Bateria o pojemności 26,8 kWh zapewnia zasięg ok. 225 km w cyklu mieszanym (WLTP) i nieco więcej w mieście.
Katalogowe przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 19,1 sekundy a średnie zużycie energii to 13,8 kWh/100 km. Ładowarka o mocy 7,4 kW (AC) naładuje akumulator trakcyjny od 20 do 100 proc. w 4 godziny. Słabsze ładowarki (3,7 kW i 2,3 kW) wymagają odpowiednio 6 godzin 50 minut i 10 godzin 50 minut.
Jednak dla wielu kierowców te parametry są wystarczające. Wersja lepiej wyposażona – Expression 65 (65 KM) – ma tę samą baterię i ma już klimatyzację, ale manualną, 15-calowe felgi i możliwość szybkiego ładowania dzięki gniazdu CCS (do 80 proc. w 45 minut). Cena wzrasta wtedy do 86 000 zł, ale nadal pozostaje konkurencyjna w porównaniu z innymi elektrykami.
Branżowi eksperci zwracają uwagę, że Spring to samochód stworzony z myślą o krótkich dystansach – idealny do miasta, ale już na dłuższe trasy może wymagać częstszych postojów na ładowanie. Mimo to, dla osób szukających taniego i ekologicznego środka transportu, Dacia Spring okazuje się najlepszym wyborem.
Plusem jest też gwarancja producenta. Auto objęto jest 3-letnią gwarancją z limitem 100 000 km, a akumulator trakcyjny podlega dodatkowo 8-letniej gwarancji z limitem 160 000 km.
Dacia – od „kopciuszka” do znaczącego gracza na rynku
Historia marki Dacia sięga 1966 roku, gdy w Rumunii rozpoczęto produkcję samochodów na licencji Renault. Przez lata Dacia kojarzona była z prostymi, tanimi autami, takimi jak legendarna Dacia 1300. Przełom nastąpił w 1999 roku, gdy marka została przejęta przez Grupę Renault i zyskała dostęp do nowoczesnych technologii.
Pierwszym globalnym sukcesem Dacii był Logan (2004) – tani sedan, który podbił rynki wschodzące. Kolejne modele – Sandero (2008) i Duster (2010) – ugruntowały pozycję marki w Europie. Dziś Dacia jest synonimem samochodów „smart buy” – oferujących podstawowe funkcje w przystępnej cenie.
W 2021 roku Dacia wkroczyła w erę elektromobilności, wprowadzając Springa. Model ten, początkowo lekko ignorowany przez ekspertów, szybko udowodnił, że niska cena i praktyczność mogą zdziałać cuda.

Spring to przyszłość?
W tym miejscu warto także przypomnieć, że Spring odnotował znaczący spadek sprzedaży na Starym Kontynencie w 2024 roku (-63 proc. w porównaniu z 2023 rokiem), który był głównie wynikiem ograniczenia rządowych dotacji. Mimo to samochód ten wciąż cieszy się dużą popularnością w Europie, bo ekologiczne podejście nabywców i dostępność cenowa czynią sprzedażowe cuda. To dlatego mała Dacia pozostaje atrakcyjnym wyborem dla kierowców, szczególnie w miastach, gdzie samochody elektryczne są coraz bardziej pożądane.
Także polski sukces Springa pokazuje, że kierowcy znad Wisły są gotowi na elektryki, ale pod warunkiem, że będą one dostępne w rozsądnej cenie. W przeciwieństwie do chińskich marek (BYD, MG), które oferują droższe modele, Dacia trafiła w niszę budżetową.
Czy ten trend się utrzyma? Wszystko wskazuje na to, że tak. Wzrost sprzedaży „elektryków” w Polsce (o 22 proc. r/r) sugeruje, że rynek się rozwija, a Spring staje się jednym z głównych beneficjentów tej zmiany.
Jak podkreśla producent: „Spring stanowi bezkonkurencyjną ofertę na rynku pod względem stosunku parametrów użytkowych do ceny”. I trudno się z tym nie zgodzić – w kraju, gdzie cena często decyduje o wyborze samochodu, Dacia Spring może na długo pozostać elektrycznym hitem.
Zalety auta zaczęły doceniać w naszym kraju firmy flotowe, co miało bezpośredni wpływ na bardzo dobry wynik sprzedażowy tego modelu w pierwszych trzech miesiącach obecnego roku .

Fakty
Dacia Spring udowadnia, że nie trzeba być luksusową marką, aby odnieść sukces na rynku „elektryków”. Kluczem jest oferta dopasowana do realiów finansowych przysłowiowego „Kowalskiego”. Dzięki niskiej cenie, prostocie i rosnącej świadomości ekologicznej, Spring stał się symbolem dostępnej elektromobilności. A biorąc pod uwagę dynamikę sprzedaży, można się spodziewać, że Dacia jeszcze nie raz zaskoczy rynek i klientów.
OW